Politiek

Brussel berispt om laksheid met dienstenmarkt

BRUSSEL (ANP). Consumenten moeten veel makkelijker gebruik kunnen maken van dienstverleners in andere EU-landen. De Europese Commissie zou de steun aan bedrijven en consumenten op dit gebied fors moeten opschroeven.

14 March 2016 15:04Gewijzigd op 16 November 2020 02:08

Dat stelt de Europese Rekenkamer maandag in een rapport over de dienstenrichtlijn die dit soort grensoverschrijdende transacties moet stimuleren. Brussel moet lidstaten die (juridische) obstakels niet uit de weg ruimen veel meer achter hun broek zitten, aldus de rekenkamer.

Het gaat bijvoorbeeld om diensten als het inschakelen van een buitenlandse aannemer of het boeken bij een reisbureau in een ander EU-land.

De lidstaten hadden de richtlijn in 2009 moeten invoeren, maar 20 van de 28 EU-landen hebben daar lang mee gewacht. Toch kwamen er nauwelijks sancties uit Brussel. Proefprojecten hebben bovendien vooralsnog nauwelijks vruchten afgeworpen.

De conclusie is dat er nog een lange weg te gaan is voordat het grensoverschrijdende dienstenverkeer net zo’n succes wordt als bij goederen het geval is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer