„Telefoonproviders massaal in de fout”
AMSTERDAM (ANP). Aanbieders van telefoniediensten overtraden jarenlang de wet door te werken met all-in prijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Dat stelde ConsumentenClaim dit weekeinde naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad.
De pakketten zijn in feite leningen voor de toestellen. Doordat telefoonproviders niet hebben verteld voor welk bedrag de consument een lening afsloot, hebben zij de wet overtreden. De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen.
ConsumentenClaim onderzoekt nog op welke telefoonabonnementen de uitspraak van toepassing is en welke klantgroepen daar nog meer van kunnen profiteren.
De belangenbehartiger noemde in zijn persbericht KPN, Vodafone en T-Mobile en stelde dat de Nederlandse marktleider „nog steeds” geen kosten van de telefoons vermeld in zijn aanbiedingen van abonnementen.
Een woordvoerster van KPN liet zondag weten dat het concern de uitspraak van de Hoge Raad bestudeert. Wel stelde ze dat de bewering van ConsumentenClaim niet klopt. „De prijs van het toestel staat op de kassabon.”