Economie

Asahi doet bod op Grolsch

TOKIO/BRUSSEL (ANP). De Japanse bierbrouwer Asahi Group wil de bierbedrijven Grolsch, Peroni en Meantime overnemen van SABMiller. Dat meldden de betrokken partijen woensdag, nadat de Japanse zakenkrant Nikkei de deal eerder op de dag al had aangekondigd.

10 February 2016 08:39Gewijzigd op 16 November 2020 01:19

Asahi biedt in totaal 2,6 miljard euro voor de biermerken, die SABMiller van de hand moet doen met het oog op zijn fusie met biergigant AB InBev. De overname van Grolsch is ook afhankelijk van de succesvolle afronding van die fusie. Die wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht.

Asahi is de grootste brouwer van Japan. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van omgerekend 14,4 miljard euro. De nettowinst van het concern kwam daarbij uit op 592 miljoen euro.

De geschiedenis van Grolsch gaat terug naar 1615. Peter Cuyper was een van de oorspronkelijke bierbrouwers, die in 1676 werd uitgeroepen tot meester van alle brouwerijen in Grol, het huidige Groenlo.

Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bierbrouwerij. De nationale expansie kreeg daarmee een nieuwe injectie. In 1984 ging Grolsch naar de beurs.

Grolsch is sinds 2008 in handen van SABMiller. Het bier wordt via SABMiller in meer dan zeventig landen verkocht.

In totaal telt Grolsch 650 werknemers. Naar eigen zeggen is de onderneming indirect goed voor 8000 banen.

Per jaar produceert Grolsch 2,6 miljoen hectoliter bier. Daarvan wordt 1,5 miljoen hectoliter verkocht in Nederland.

Grolsch was woensdag niet direct bereikbaar voor commentaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer