Sri Lanka zet stap richting stabiliteit
De situatie voor christenen in Sri Lanka is verbeterd. Toch leven er zorgen over de vraag of het inperken van de macht van boeddhistische geestelijken niet voor nieuwe spanningen zorgt.
Twee jaar geleden nog kwam hij in het nauw toen hij onderweg was naar zijn kerk, in een buitenwijk van de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo. De christelijke voorganger werd doelwit van een meute boeddhistische extremisten die hem dreigden te vermoorden. Hij kon ontkomen door bij een toevallige passant achter op de bromfiets te springen.
Vandaag is de situatie in Sri Lanka „flink verbeterd”, zegt de predikant in een telefoongesprek. „Ik voel me veilig als ik over straat ga of rond de kerk loop.” Toch wil de voorganger anoniem blijven. Hij vreest in de toekomst opnieuw een potentieel doelwit te vormen, mocht de sfeer in het land omslaan. „Op zo’n moment is het niet handig als mijn naam op internet te vinden is, in een artikel waarin ik een waardeoordeel geef over de omstandigheden in mijn land.”
In Sri Lanka trad op 9 januari 2015 een nieuwe regering aan, die bij de verkiezingen een dag eerder voor zes jaar werd gekozen. President Maithripala Sirisena is zowel staatshoofd als regeringsleider. Een van de speerpunten van zijn regering is het inperken van de macht van boeddhistische pressiegroepen. Zij waren de laatste jaren medeverantwoordelijk voor de telkens oplaaiende onrust in het land, waarbij zowel etnische als religieuze minderheden het zwaar te verduren hadden.
„Dankzij de nieuwe regering is de rust in het land weergekeerd”, zegt de protestantse voorganger. „We zien dit als gebedsverhoring. In de kerken is veel gebeden om vrede. Toch heeft Sri Lanka nog een lange weg te gaan, vooral op regeringsniveau. Het feit dat er over een nieuwe grondwet gesproken kan worden, is al heel wat. Maar in de Sri Lankaanse politiek zijn mensen niet gewend aan het sluiten van compromissen. Daarvoor is de bevolking etnisch en religieus te verdeeld.”
De predikant voorziet dan ook problemen bij de pogingen van de regering om in de nieuwe grondwet, waaraan sinds vorige maand wordt gewerkt, de macht van boeddhistische monniken in te perken. „De president heeft echter veel goodwill gekweekt doordat hij begin januari gratie verleende aan Sivaraja Jenivan, een Tamilstrijder die in 2006 een mislukte aanslag pleegde op de president. Jenivan en de president hebben opgeroepen om te werken aan vrede in het land.”
Sri Lanka verdween dit jaar van de ranglijst christenvervolging van Open Doors. Thomas Muller van deze organisatie stelde vorige week tegenover de Amerikaanse nieuwsdienst Morning Star News dat de risico’s voor christenen en moslims in het land nog niet helemaal verdwenen zijn. Hij ziet dat er op beperkte schaal nog geweld is van boeddhisten tegenover religieuze minderheden. Christenen maken in Sri Lanka zo’n 7 procent uit van de bevolking, moslims 10 procent. Muller: „Het blijft afwachten of Sri Lanka inderdaad een positief voorbeeld wordt van een land dat een einde\ weet te maken aan geloofsvervolging.”
Onafhankelijkheidsdag
Het is vandaag 68 jaar geleden dat het huidige Sri Lanka onafhankelijk werd van Groot-Brittannië. In het land wordt dit gevierd met festiviteiten en een parade van het leger in de hoofdstad Colombo.
Het eiland Ceylon, voor de kust van India, viel van 1815 tot 1948 onder Brits bestuur. Daarvoor was het lange tijd een Nederlandse kolonie, hoewel Portugezen de eerste kolonisators van het eiland waren. De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) bouwde handelsposten op het eiland.
Sri Lanka kent twee grote bevolkingsgroepen: de Singalezen en de Tamils. Al sinds de onafhankelijkheid is er wrijving tussen deze groepen. De Tamils vormen een minderheid, vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw zijn er gewelddadige confrontaties geweest tussen het regeringsleger en de Tamil Tijgers, een rebellengroep. In 2002 kwam er een staakt-het-vuren, toch laaiden de gevechten de laatste jaren regelmatig op.