Binnenland

Vlaardingse CU/SGP: Meer parkeerplaatsen voor truckers

VLAARDINGEN. Op de parkeerterreinen langs de A20 bij Vlaardingen moeten Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs vooral in het weekeinde dringen voor een plekje. Goede faciliteiten ontbreken op de parkeerplekken. Het Vlaardinger CU/SGP-raadslid Van Pienbroek trekt zich hun lot aan en strijdt voor drie goede parkeerterreinen.

Jan Pieter Rottier
5 February 2016 08:45Gewijzigd op 16 November 2020 01:13
CU/SGP-raadslid Van Pienbroek (l.) en tolk Klara Kasapov zetten zich in voor goede parkeerplekken voor truckers. beeld Jan Pieter Rottier
CU/SGP-raadslid Van Pienbroek (l.) en tolk Klara Kasapov zetten zich in voor goede parkeerplekken voor truckers. beeld Jan Pieter Rottier

„Kan ik nog parkeren? Dat is het eerste wat ik denk als mijn werk erop zit en het weekeinde begint”, vertelt een Macedonische chauffeur met een baardje. Hij staat voor zijn witte vrachtwagen op de parkeerplaats langs de A20 bij Vlaardingen. Het waait flink op deze doordeweekse avond. Een collega-chauffeur valt hem bij. „Je weet nooit waar je kunt staan. Dat zorgt voor stress.”

Het Vlaardinger CU/SGP-raadslid Van Pienbroek luistert geïnteresseerd naar het relaas van de chauffeurs. Het is deze avond vol op de parkeerplaats, maar niet overvol. „Zo ziet het er in het weekend uit”, zegt Van Pienbroek terwijl hij wijst naar een foto op zijn telefoon. De hele parkeerplaats staat vol. Ook op op- en afritten staan vrachtwagens geparkeerd. „Dit probleem speelt al zo’n twee jaar”, legt hij uit. „Voor die tijd parkeerden chauffeurs op plekken in de stad, maar dat werd verboden, met het gevolg dat de chauffeurs nu langs de snelweg staan.”

Kringloopwinkel

Parkeerterreinen langs de snelweg staan vol, zeker in de weekenden, constateert ook pompbediende Boudewijn Huizer. Hij staat in de winkel bij het benzinestation achter de kassa, voor een schap vol pakjes sigaretten. „Ik heb weinig last van de chauffeurs. In tegendeel, ze tanken hier veel en ze kopen veel sigaretten.”

De Nederlands-Macedonische Klara Kasapov loopt deze avond met Van Pienbroek mee over de parkeerplaats. Ze tolkt en kent heel wat chauffeurs. Veel van hen komen in de kringloopwinkel van de door haar opgerichte stichting Salamo. Of ze bezoeken de kerk waar Kasapov pastor is.

Luisterend oor

Kasapov en Van Pienbroek hebben te doen met de chauffeurs en bieden hen een luisterend oor. Samen proberen ze voor elkaar te krijgen dat er drie goede parkeerterreinen komen in de regio Vlaardingen.

De chauffeurs willen niet alleen meer ruimte, ze vragen ook om een veilige plek, vertellen ze Kasapov en Van Pienbroek. „’s Nachts kloppen regelmatig dronken jongeren op onze cabinedeuren”, aldus de Macedonische chauffeur. „Dat is niet prettig. We zijn hier voor ons werk, meer dan tweeduizend kilometer van huis. We zitten hier echt niet voor de lol.”

Licht van voorbijrijdende vrachtwagens schijnt regelmatig over zijn gezicht als hij zijn verhaal doet. „We zijn meer dan tweeduizend kilometer weg van huis”, vervolgt de man. „We vragen alleen een goede parkeerplek.”

Nu ja, alleen een goede parkeerplek? Een douche en een schone, gratis wc staan ook op de verlanglijst van de mannen. Van Pienbroek weet dat veel chauffeurs hun behoefte nu in de bosjes doen.

Er is overigens in de haven een goede parkeerplaats voor vrachtwagens. Maar daar parkeren kost geld. „Het is te duur”, vindt de Macedonische chauffeur.

Een Roemeense collega, verderop op de parkeerplaats, valt hem bij. „Ik heb vandaag met negen uur werken vijftien euro verdiend. Daar kan ik nooit die parkeerplaats van betalen.” „Zie je hoe onrechtvaardig dit is?”, verzuchten Kasapov en Van Pienbroek.

Europese subsidie

„Het is echt een probleem van de hele regio”, zegt Van Pienbroek. „Als een gemeente een parkeerplaats sluit, gaan de chauffeurs namelijk naar een andere parkeerplek.”

Het raadslid heeft het probleem afgelopen jaar in een brief al bij de gemeenten aangekaart. Hij hoopt dat de problemen nu snel aangepakt zullen worden, maar zeker is dat niet.

Wie de drie „ideale” parkeerterreinen gaat betalen, weet Van Pienbroek ook nog niet. Hij hoopt dat Vlaardingen het met 23 andere gemeentes in de regio wil bekostigen. De Vlaardingse gemeenteraad ziet het volgens hem wel zitten.

Het raadslid hoopt ook op Europese subsidie. Het liefst zou hij ervoor zorgen dat de transportbedrijven met Oost-Europese chauffeurs in dienst de kosten voor de parkeerplaats op zich nemen. „Maar eigenlijk moet de wetgeving veranderen en de manier waarop transportbedrijven met hun chauffeurs omgaan”, vindt Kasapov. Strijdvaardig: „We moeten dit probleem bij de wortel aanpakken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer