Reclames mogelijk ook onder loep filmkeuring
DEN HAAG (ANP). Staatssecretaris Dekker (Media) wil laten uitzoeken of reclames inhoudelijk op dezelfde manier kunnen worden beoordeeld op schadelijkheid als films en tv-programma’s. Het gaat dan om gewelddadige of seksuele uitingen of grof taalgebruik, wat schadelijk kan zijn voor kinderen.
Dekker kwam hiermee tegemoet aan een wens van de SGP in de Eerste Kamer, die grote morele bezwaren heeft tegen de reclame voor Second Love. Dat is een datingsite voor mensen die al een relatie hebben en dus aanspoort tot overspel, aldus de SGP.
Dekker zal gaan overleggen met het NICAM, het instituut dat via de Kijkwijzer aangeeft voor welke leeftijd programma’s of films geschikt zijn. Omroepen of bioscopen moeten hier dan rekening mee houden en films op een laat tijdstip uitzenden zodat kinderen ze niet zien. Ook geeft de keuring ouders handvatten om hun kinderen niet naar een programma te laten kijken.
Zelf wilde de staatssecretaris geen oordeel geven over de bewuste reclame. Maar hij zei dat ook in Hilversum zelf al discussie is over dit soort reclames.