Vliegbasis Eindhoven vernieuwt startbaan met 30.000 ton asfalt
EINDHOVEN. Een operatie met militaire precisie. BAM Infra vernieuwt binnenkort met negen asfalteermachines tegelijk de versleten start- en landingsbaan van vliegbasis Eindhoven. En met 30.000 ton asfalt. „Een mooie klus.”
Op het platform van vliegbasis Eindhoven staan twee KDC-10-tanktoestellen en vier C130-transporttoestellen. En een Gulfstream IV-zakenjet voor het invliegen van generaals en ministers. De thuishaven van de transportvloot van de Koninklijke Luchtmacht speelt een belangrijke rol bij het militair luchttransport voor operaties en humanitaire missies. Wereldwijd.
Vliegbasis Eindhoven is een bijzondere luchthaven. Militairen en burgers maken samen gebruik van hetzelfde vliegveld. Militairen vertrekken vanaf hier naar hun uitzendgebied, vakantiegangers en zakenreizigers naar hun bestemming. Eindhoven Airport is officieel medegebruiker van de basis.
Renovatie
De start- en landingsbaan van de Brabantse basis –3 kilometer lang, 45 meter breed, 1,5 meter dik– is na twaalf jaar aan vervanging toe. De regionale luchthaven wordt, met 43.431 vliegbewegingen vorig jaar, intensief gebruikt. Het aantal vluchten neemt bovendien toe.
BAM Infra mag van het Rijksvastgoedbedrijf voor 10,7 miljoen euro de start- en landingsbaan onder handen nemen. Vliegbasis Eindhoven zit daarbij achttien dagen op slot. Militairen, vakantiegangers en zakenreizigers moeten uitwijken naar vliegvelden. Tickets boeken voor deze periode is niet mogelijk.
BAM Infra werkt van 30 mei tot 16 juni 24 uur per dag aan de baanrenovatie. „Een mooie klus”, aldus Bart Hogenbosch van BAM Infra donderdag. „De aanleg van startbanen vraagt speciale technieken.” Zet de bouwonderneming bij snelwegen twee, soms drie asfalteermachines tegelijk in, voor de klus op Eindhoven brengt BAM maar liefst negen machines tegelijk in stelling. Door het asfalt in één keer, in één doorlopende stroom aan te brengen, ontstaan er een baan uit één stuk, zonder naden.
De renovatie vergt 30.000 ton asfalt: 18.000 ton voor de onderlaag, 12.000 voor de deklaag. BAM Infra zet voor de deklaag op één dag gelijktijdig 140 vrachtwagens of trucks met oplegger in. „Zo’n 500 transporten in totaal.”
Voor de productie van asfalt maakt BAM Infra gebruik van vier centrales: Helmond, Bergen op Zoom, Deventer en Stein. Een vijfde centrale is stand-by. „De continue aanvoer van asfalt vereist een operatie met militaire precisie”, verklaart Hogenbosch. „We beginnen ’s ochtend en moeten ’s avonds klaar zijn.”
De asfaltdeklaag krijgt een speciale zogenaamde antiskidlaag. Deze stroeve slijtlaag, die veel regenwater kan bergen, zorgt voor optimale grip bij de landing van vliegtuigen. Bovendien verlengt de slijtlaag de levensduur van de baan.
Baanrenovatie is voor BAM Infra niet nieuw. De wegenbouwer heeft eerder de start- en landingsbanen van de vliegbases Leeuwarden (2013) en Volkel (2014) aangepakt. „We hebben enige ervaring.”
Bommen
Voordat de eerste schop de grond in kan, doet de Explosive Clearance Group (ECG) onderzoek naar mogelijke niet-ontplofte vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) zorgt voor eventuele ruimingen.
De Koninklijke Luchtmacht moet vóór renovatie z’n toestellen op Eindhoven overbrengen naar andere vliegbases. Waar de KDC-10’s, C-130’s en de Gulfstream onderdak krijgen, is nog niet bekend, meldt majoor Karen Keissen. „Onze operaties moeten in ieder geval doorgaan, ook als Eindhoven is gesloten voor vliegverkeer.”