Autofabrikanten pakken uit op gadgetbeurs CES in Las Vegas
Op de vorige week gehouden Consumer Electronics Show (CES) in het Amerikaanse Las Vegas was het voor gadgetliefhebbers weer smullen. Wat te denken van een koelkast met op de zijkant een enorm touchscreen met daarop de huishoudagenda en de houdbaarheidsdata van de levensmiddelen in het apparaat? Maar minstens zo opvallend was de aanwezigheid van een groot aantal autofabrikanten.
Niet minder dan 10 procent van de beursvloer was gereserveerd voor onder meer Volkswagen, Audi, BMW, Ford, Volvo en Kia. Om er maar een paar te noemen, want er waren er meer. Zo greep General Motors juist deze beurs aan om de gloednieuwe Bolt te introduceren, een volledig elektrische auto met een prijs van onder de 40.000 euro. Niet vreemd dat CES steeds vaker een autoshow wordt genoemd, als een concern zoals GM zo’n belangrijke auto juist daar onthult.
Deze ontwikkeling geeft ook aan dat de auto van de toekomst meer, véél meer zal zijn dan alleen een voertuig dat je van a naar b brengt. Een iPad op wielen is misschien wel een betere benaming. Of een rijdend datacenter, zoals het geinige retrobusje van Volkswagen, de BUDD-e. Volgens Volvo kun je straks op afstand via een smartwatch mondeling commando’s geven aan je auto.
Dat fabrikanten prototypes en nieuwe snufjes laten zien, is niet bijzonder. Dat gebeurt immers al decennialang. Toch is het nu anders, althans, op de CES. Want internet, gadgets, mobiele applicaties en auto’s raken steeds meer geïntegreerd. Daarnaast: de tijd tussen het presenteren van een technisch hoogstandje en het daadwerkelijk aanbieden in een productieauto is anno 2016 vele malen korter dan pakweg tien jaar geleden.
BMW bewijst dit met het zogeheten ”gesture control”; het bedienen van de auto zonder touchscreen of knopjes te hoeven aanraken (zie ”Bedienen met gebaren”). Voor velen een compleet nieuwe vinding, maar de autobouwer uit het Duitse Beieren levert het al in de huidige 7-serie. En hoewel het nog toekomstmuziek lijkt, was er op de CES vorige week alweer een uitgebreidere versie van ”gesture control” te zien.
Denk dus niet dat de ontwikkelingen op deze pagina’s slechts vingeroefeningen zijn die daarna weer in een bureaulade verdwijnen of straks alleen nog te bezichtigen zijn in een museum van de toekomst. Binnen afzienbare tijd is –in ieder geval een belangrijk deel van– deze techniek beschikbaar in productieauto’s. Bereikbaar voor Jan met de pet, of hij het nu leuk vindt of niet.
Informatie delen
Audi zegt dat de Car-to-X-technologie dit jaar beschikbaar komt in productieauto’s. Dit systeem verzamelt tijdens het rijden informatie over verkeersborden, mogelijke gevaren en ongelukken op de weg en deelt dit met andere auto’s via een server. Je krijgt deze informatie, als die voor jou van toepassing is, ingeladen in de computer van je Audi, waarna het scherm toont wat je op dat moment moet weten.
Overigens gaat dit pas echt werken als ook andere merken dit zogeheten car-to-car-communicatiesysteem hebben. Onder meer BMW en Mercedes werken dan ook nauw samen met de Volkswagengroep voor de uitrol van deze techniek.
Praten met de auto
Volvo heeft in 2015 al veel laten zien op het gebied van apps die contact houden met de auto. Daar komen nu spraakcommando’s bij. In samenwerking met Microsoft presenteert Volvo een functie die het mogelijk maakt om via je smartwatch tegen je Volvo te praten.
Een introductievideo laat zien dat een man in een restaurant zijn geparkeerde XC90 op afstand voorbereidt op vertrek. Hij praat tegen zijn smartwatch en zet alvast zijn bestemming in de navigatie. O ja, het is koud, dus de kachel gaat naar 20 graden. Kort voordat hij vertrekt, geeft hij de auto het commando alvast te starten.
De auto op slot doen, toeteren en de gevarenlichten aanzetten zijn andere functies die via de smartwatch te bedienen zijn. De spraakbediening maakt deel uit van Volvo’s On Call en werkt op Microsofts ”Band 2”-smartwatch. Vanaf het voorjaar is de nieuwe functionaliteit in Nederland beschikbaar.
Mercedes en BMW laten gebruikers via een ‘gewone’ smartphone commando’s geven aan de auto’s. Het opvallendst is het automatisch inparkeren terwijl de bestuurder met de telefoon in de hand bij de auto staat.
Autonoom rijden
Rijden zonder zelf iets te doen, oftewel autonoom rijden, blijft dé ontwikkeling waar iedereen gespannen naar kijkt. De beursvloer van CES stond er dan ook vol mee. Zo presenteert BMW de futuristische i8 Spyder, een volledig autonoom rijdende auto. Ook helemaal elektrisch natuurlijk, want brandstoffen zoals benzine en diesel zijn echt verleden tijd voor deze toekomstige bolides.
De ontwikkelaars van BMW hebben bedacht dat een persoon in een zelfrijdende auto andere dingen kan doen dan alleen maar uit de ramen kijken. Op een 21 inch groot scherm op het dashboard kun je werken zoals je dat ook op kantoor doet. Zelf sturen? Dan kan natuurlijk ook. Dan verschijnt er zo min mogelijk informatie op het scherm, zodat je niet afgeleid wordt. Het computersysteem kan door de bijrijder met een smartphone of tablet bediend worden.
Opvallend is dat ook minder vooraanstaande spelers zoals Kia op CES het aandurven om autonoom rijden te presenteren. ”Drive Wise” heet het bij Kia. Volgens de Koreanen moeten de eerste auto’s met dit systeem in 2020 al in productie gaan.
Overigens gaat het dan nog om gedeeltelijk autonoom rijdende auto’s. Maar, zo zegt Kia zelfverzekerd, over tien jaar is het helemaal zover. Dan is het sturen volledig overbodig. ”Drive Wise” is eigenlijk een containerbegrip en bestaat uit een zestal systemen met klinkende namen als ”Highway Autonomous Driving”, ”Urban Autonomous Driving” en ”Preceding Vehicle Following”. Urban Autonomous Driving zou een auto dankzij allerlei sensoren en verkeersmeldingen veilig door een stad moeten kunnen loodsen, zonder dat de bestuurder er omkijken naar heeft.
Autofabrikanten kijken met een schuin oog naar internetgigant Google, die al jaren aan het testen is met een zelfrijdende auto. Hardwarefabrikant Nvidia biedt de autofabrikanten op CES de helpende hand door een bijzonder snelle computer te presenteren, speciaal voor autonoom rijdende auto’s. De computer herkent met behulp van camera’s de weg. Onder meer Volvo zal de computer, die Drive PX2 is genoemd, gaan gebruiken voor tests met autonoom rijden in Zweden.
Bedienen met gebaren
Druk- en draaiknoppen zijn voor een deel al verleden tijd. Zelfs goedkopere auto’s hebben tegenwoordig touchscreens om navigatie, radio en telefoon te bedienen. Maar fabrikanten gaan verder. Zo laat Volkswagen de e-Golf Touch zien, uitgerust met het zogeheten ”gesture control”: bedienen met gebaren. Op de middenconsole is een 9,2-inch scherm gemonteerd dat niet alleen reageert op het aanraken van vingers, maar ook gebaren registreert.
Uiteraard is het systeem te koppelen aan tal van beschikbare platformen, zoals Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Wanneer de techniek in productie gaat, wil Volkswagen niet zeggen. Maar volgens kenners is het niet ondenkbaar dat het systeem al in de volgende facelift van de Golf beschikbaar komt.
Daarmee is Volkswagen niet de eerste. De 7-serie van BMW heeft ”gesture control” al aan boord. Als je als bestuurder met je vinger een ronddraaiende beweging naar rechts maakt, gaat de muziek harder. Andersom draaien en het volume daalt weer. Gaat de telefoon en je hebt even geen tijd om op te nemen? Een wegwerpgebaar is voldoende om de oproep te negeren en de voicemail in te schakelen. Airtouch, noemt BMW het systeem. Op de CES presenteerde het Duitse automerk alweer een volgende stap, waarbij het systeem nog meer gebaren in 3D herkent.
Ook Kia doet mee op dit gebied, onder de noemer Human Machine Interface. Ook hier gebarenbediening, maar ook vingerafdrukherkenning en smartphoneconnectiviteit horen erbij.
Zonder spiegels
Steeds meer studiemodellen hebben geen buitenspiegels meer. Fabrikant Tesla wil die dingen allang niet meer op de auto hebben, maar de verkeerswet in nagenoeg alle landen stelt ze nog verplicht. Toch is de techniek allang klaar om buitenspiegels naar het museum te verwijzen. Camera’s, die veel meer zien dan een persoon door een klein spiegeltje, geven een riant beeld van wat er voor, naast en achter de auto gebeurt.
Met de i8 Mirrorless laat BMW zien hoe dit in de praktijk werkt. Twee kleine, dunne uitsteeksels aan de zijkant van de auto verbergen krachtige camera’s. Die vangen de zijkanten van de auto in beeld. Een derde camera bevindt zich aan de achterkant van de auto. Op de 30 cm bij 7,5 cm grote ‘binnenspiegel’ vloeien de verschillende beelden ineen. Voordelen? Je ziet meer en je bent het hinderlijke windgeruis kwijt.
Trouwens, die camera achter op de auto heeft nog een leuke functie. Staat de auto ergens geparkeerd en rijdt iemand tegen je achterbumper zonder een briefje achter te laten? Geen nood. Zodra de sensoren in de bumper voelen dat er contact is, verschijnt de camera en filmt wat er gebeurt. De video gaat direct naar de smartphone of tablet van de eigenaar en de brokkenpiloot kan worden opgespoord.
Busje als datacenter
„Met de BUDD-e zetten we een grote stap in de digitale wereld.” Dat zei de nieuwe CEO van Volkswagen, Herbert Diess, vorige week toen hij de BUDD-e presenteerde. Dit retrobusje zit bomvol technologie en moet volgens Volkswagen de spil gaan vormen van het ”internet of things”. Daarmee is het misschien wel hét voorbeeld hoe autofabrikanten de auto van de toekomst zien. Een datacenter op wielen, gekoppeld aan internet en in staat om gegevens te verwerken, te analyseren en daarop actie te ondernemen.
Als voorbeeld noemde Diess de deurbel. Die gaat ook af in de auto als de bestuurder niet thuis is. Via een live verbinding ziet de bestuurder wie er voor de deur staat. Goed volk? Dan kan de deur open.
Nog zo’n slimmigheidje is het navigatiesysteem. Die geeft de verwachte aankomsttijd automatisch door aan de verwarming thuis, zodat die tijdig aangaat. Ook kan de auto informatie ontvangen van apparaten in huis, zoals de koelkast. Is de melk bijna over de datum? Even een bestelling naar de supermarkt sturen, dan staan de boodschappen al klaar als je met je busje langskomt.