Economie

ConTel eist compensatie om ‘gratis’ mobieltje

DEN HAAG (ANP). Telecomproviders als KPN, T-Mobile en Vodafone moeten consumenten die een mobiel abonnement hebben aangeschaft met een ‘gratis toestel’ gaan compenseren. Dat vindt de stichting ConTel, die een meldpunt is begonnen waar gedupeerden kunnen aankloppen.

31 December 2015 12:07Gewijzigd op 16 November 2020 00:22

Het AD berichtte donderdagmorgen dat zich al meer dan honderd mensen hebben gemeld. De claim die de telecomproviders boven het hoofd hangt zou in de honderden miljoenen kunnen lopen, aangezien volgens een schatting zeker twee miljoen Nederlanders zo’n ‘AfzetAbbo’ hebben afgesloten.

ConTel beroept zich op een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014. Daaruit bleek dat de ‘gratis’ telefoons bij een abonnement eigenlijk een vorm van koop op afbetaling betreft. De toestelwaarde is verwerkt in de abonnementsprijs. Consumenten betaalden dus eigenlijk elke maand te veel, aldus ConTel donderdag.

Volgens de stichting leggen de telecomproviders het oordeel van de Hoge Raad naast zich neer. Ze zouden ook nog steeds abonnementen met een gratis toestel aanbieden zonder de wettelijk verplichte bescherming voor consumenten.

KPN ziet geen grondslag voor een claim, heeft een woordvoerder in een reactie laten weten. Hij bevestigde dat het telecombedrijf kennis heeft genomen van de standpunten van de stichting. Verder wilde de zegsman niet inhoudelijk op de zaak ingaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer