Recensie: Simone Lamsma speelt Mendelssohn, Janáček en Schumann
Terecht heeft violist en dirigent Jaap van Zweden zich ontfermd over de carrière van Simone Lamsma. Zij dreigde wat onder te sneeuwen vanwege de immense populariteit van Janine Jansen, en dat zou onterecht zijn geweest. Lamsma heeft dankzij de in Amerika gevestigde Van Zweden daar grote indruk gemaakt met haar optredens. Daarnaast heeft ze al zo’n beetje de halve wereld afgereisd als concertvioliste.
Op haar jongste cd staan drie sonates voor viool en piano uit de romantiek, echter niet de meest gangbare. Mendelssohns derde is een overrompelend stuk dat met name in het laatste deel flink wat virtuositeit vergt; voor Lamsma overigens geen enkel punt. Vervolgens kunnen we genieten van de sonate van Janáček, die aan het werk maar liefst vijf jaar werkte. Het adagio vergeet je nooit meer, vanwege het volksliedje dat hij daarin citeert.
Dan nog een curiositeit: Schumanns tweede sonate opus 121. Een titanenstuk: lang, lastig en soms twijfelachtig van niveau, mogelijk een gevolg van zijn afnemende geestelijke kracht. In de beide hoekdelen overheerst de onrust, waarbij de viool nogal eens in het lage register wordt gedrongen en daardoor de strijd met de piano maar nauwelijks aankan. In haar stormachtige benadering verliest Lamsma de structuur hier uit het oog. Daardoor dreigen de gedachten tijdens het luisteren soms af te dwalen. Daar staan echter enkele prachtige delen tegenover, zoals het langzame derde deel, met variaties over ”Gelobet seist du, Jesu Christ”. Opvallend zijn hier de dubbelgreeppassages, door Lamsma gaaf en ingetogen gespeeld.
Deze cd doet uitzien naar een vervolg, liefst met Beethoven- en Brahmssonates.
Mendelssohn, Janáček, Schumann – Sonatas for Violin and Piano – Simone Lamsma, Robert Kulek; Challenge Classics (CC72677); € 17,95; www.challengerecords.com
Uit: Sonata for Violin and Piano in F major MWV Q26 (Mendelssohn)
Uit: Sonata for Violin and Piano (Janáček)
Uit: Sonata for Violin and Piano no. 2 in D minor op. 121 (Schumann)