„Winkelgebieden moeten kleiner en leuker”
AMSTERDAM (ANP). Winkelcentra in Nederland moeten inkrimpen en aantrekkelijker worden ingericht. Ook moeten barrières als betaald parkeren worden opgeheven en openingstijden worden verruimd om mensen aan het winkelen te krijgen. Dat stelde hoogleraar en retaildeskundige Cor Molenaar in een reactie op de dreigende ondergang van schoenenwinkelbedrijf Macintosh.
Dinsdag werd bekend dat het moederbedrijf van de winkelketens Scapino, Dolcis, Invito en Manfield bij de rechtbank uitstel van betaling heeft aangevraagd. Daarmee schaart de onderneming zich in een snelgroeiende rij kleding- en schoenenverkopers met grote financiële problemen als Ardenberg, Miss Etam, Mexx, Schoenenreus, House of Shoes en Thom Broekman.
„Het is te makkelijk om het internet de schuld te geven”, oordeelt Molenaar. Hij rekent voor dat een stijging van de online-aankopen tot 35 procent, nog altijd betekent dat 65 procent van de producten in winkels wordt verkocht. „Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen.”
Ook ABN AMRO stelde onlangs in een rapport dat de opkomst van internet en de crisis het fysieke winkellandschap geen goed hebben gedaan, maar dat de consument zeker in de winkel blijft komen. „Daarvoor moeten de winkelformules wel hun best blijven doen om de consument te verleiden”, aldus de bank.
Om de negatieve spiraal te doorbreken, moeten overheden, vastgoedbedrijven en winkeliers samen optrekken. Maar ook moeten winkels bij zichzelf te rade gaan. „Vaak voegt bijvoorbeeld jong personeel niets toe. Ze zijn wel goedkoper maar zeker niet deskundiger”, aldus de hoogleraar. Ook zouden volgens hem winkels op zaterdag langer open moeten blijven.
Wel erkent Molenaar dat het aankoopgedrag de afgelopen jaren is veranderd. „Het vrij besteedbare bedrag van consumenten ligt nog altijd even hoog als een paar jaar geleden, alleen hebben we meer keuze om het uit te geven. Molenaar doelt onder meer op de opkomst van smartphones, tablets en andere gadgets, waar een groot deel van de huishoudpot aan op gaat. ,Dan is het logisch dat consumenten voor noodzakelijke aankopen kiezen voor prijsvechters als Primark, Action en Lidl.”
Dat steeds meer huishoudens uit één persoon bestaan, is ook geen goed nieuws voor winkelketens. Alleenstaanden hebben volgens de expert over het algemeen minder te besteden. Ook gaat meer geld op aan „socializen”. Molenaar verwacht dan ook dat in de nabije toekomst meer winkeliers in de problemen zullen komen.