Binnenland

„We zijn positief maar geld rolt niet extra”

AMSTERDAM (ANP). Consumenten zijn flink positiever over hun financiële situatie dan een jaar geleden, maar dat betekent niet dat we met kerst meer geld laten rollen. Gemiddeld geven we per huishouden ongeveer 135 euro uit aan cadeaus, diners, kerstboom en andere kerstaankopen. En dat is net zoveel als vorig jaar. Ook het totaalbedrag dat wordt uitgegeven in de hele feestmaand is ongeveer gelijk, zeggen de meeste mensen.

22 December 2015 09:03Gewijzigd op 16 November 2020 00:12

Dat constateert ING op basis van eigen onderzoek, de zogeheten ING Financieel fit Barometer. Die geeft weer hoe Nederlandse huishoudens denken over hun eigen portemonnee.

De onderzoekers van de bank constateren ook dat kerstcadeaus vaak niet op prijs worden gesteld. „Met een op de zeven gekregen cadeaus zijn ontvangers eigenlijk niet blij. Zo ontvangen Nederlanders dit jaar voor tientallen miljoenen euro’s aan ongewenste kerstcadeaus”.

Volgens ING gooit een op de vijf wel eens een gekregen cadeau ongebruikt weg. Het doorgeven van cadeaus komt vaker voor. Dit doet de meerderheid (58 procent) van de ontvangers wel eens. De populairste ‘doorgeefcadeaus’ zijn flessen drank, verzorgingsproducten en woonaccessoires. Maar ook tegoedbonnen, snoep en boeken zijn relatief populair om door te gegeven. Ruim twee van de drie Nederlanders vindt het geen probleem om een ‘tweedehands’ cadeau te ontvangen.

De financiële barometerstand van ING is opnieuw gestegen en is in het laatste kwartaal van 2015 uitgekomen op 96 punten. Deze stijging komt onder meer doordat de Nederlandse economie aantrekt en het aantal banen groeit met zo’n 1 procent per jaar, stelt de bank. Volgend jaar komen er naar verwachting zo’n 100.000 banen bij. Daarbij stijgen de lonen harder dan de prijzen, waardoor de koopkracht toeneemt. Dat is vooral voor werkenden het geval.

ING voorziet dat de koopkracht volgend jaar met 2 procent toeneemt. „Consumenten kunnen niet alleen meer uitgeven, ook de wil om meer uit te geven neemt toe. Het consumentenvertrouwen is inmiddels weer terug op pre-crisis niveau”, stelt de bank. De economen voorzien dat de consumentenuitgaven in 2016 gemiddeld twee keer zo snel zullen groeien als dit jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer