Politiek

Onderzoek: Aanpak MH17-crisis moeizaam

DEN HAAG (ANP). De aanpak van de ramp met vlucht MH17 door de Nederlandse autoriteiten verliep in het begin onnodig moeizaam en complex. Nabestaanden waren over het algemeen ontevreden over de eerste opvang door de overheid, over de nazorg zijn ze wel positief.

16 December 2015 11:20Gewijzigd op 16 November 2020 00:05
beeld AFP
beeld AFP

Dat blijkt uit een evaluatie door een team van onderzoekers van de Universiteit Twente in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het rapport is woensdag naar buiten gebracht.

De nationale organisatie voor crisisbeheersing was onvoldoende gericht op samenwerking met de betrokken organisaties en de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie. Dat geldt ook voor de onderlinge samenwerking.

Volgens de onderzoekers trok de organisatie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de eerste dagen te veel naar zich toe. Na de eerste dagen verbeterde de samenwerking, „waardoor alle partijen hun bijdrage konden leveren.”

Ook nabestaanden ervoeren een gebrekkige coördinatie. Veel betrokkenen gaven aan dat ze soms wel erg veel informatie van de overheid ontvingen en dat veel van die informatie dubbel was. Ook klaagden zij over het gemis van een formele bevestiging van een overlijden.

Enkele incidenten in de communicatie naar en met nabestaanden vergrootten het leed. Ook bij de repatriëring en identificatie van slachtoffers en hun bezittingen zijn dingen mis gegaan, aldus de onderzoekers. De dag van nationale rouw was voor nabestaanden echter een positief kantelpunt in hun waardering van de nazorg door de overheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer