Colruyt wint marktaandeel in België
HALLE (ANP). Het Belgische supermarktconcern Colruyt heeft zijn marktaandeel in België verder weten te vergroten. De supermarkten behaalden in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar meer omzet dan een jaar eerder. Ook de winst steeg. Dat blijkt uit de cijfers die de Delhaize-concurrent maandag openbaarde.
Colruyt zag de omzet in de zes maanden tot 1 oktober dit jaar uitkomen op 4,5 miljard euro, een stijging met krap 3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De winst steeg met 1 procent tot 182,5 miljoen euro. Ook wist het bedrijf zijn winstmarges te verbeteren.
De Belgische marktleider heeft naar eigen zeggen nu een marktaandeel van 31,6 procent. Een half procentpunt meer dan vorig jaar.
Voor het hele boek jaar denkt het concern dat de nettowinst van een jaar eerder word geëvenaard. Dat is wel exclusief een eenmalige kostenpost van 31,6 miljoen euro. Het bedrijf voorziet op korte termijn geen significante wijziging in het economische klimaat en het consumentenvertrouwen. „De markt zal sterk prijscompetitief blijven”, aldus Colruyt.