Binnenland

Duidelijkheid over voorwaarden verzekering

DEN HAAG (ANP). Consumenten kunnen vanaf volgend jaar in een oogopslag zien wat wel en wat niet onder de dekking valt bij een verzekering. De vijftien meest gangbare verzekeringen, voor bijvoorbeeld de woning en auto, krijgen een ‘digitale verzekeringskaart’ met symbolen die de voorwaarden en uitsluitingen verduidelijken.

14 December 2015 08:33Gewijzigd op 16 November 2020 00:01

Uit recent onderzoek van GfK blijft dat bijna de helft van de ondervraagden vaak slecht op de hoogte is van de voorwaarden. „Weten wat een verzekering wel en niet dekt op het moment dat je een polis sluit is van groot belang om teleurstelling later te voorkomen”, zegt directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars.

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond spreekt van een belangrijke vernieuwing, die de klant een veel beter inzicht geeft in wat gedekt is. „Hiermee doet de sector echt iets aan de klacht over kleine lettertjes”, aldus Combée.

De digitale verzekeringskaarten komen in beeld zodra een klant zich op een verzekering oriënteert. Door te klikken op de kaarten krijgt een consument meer informatie over de verzekering. Dit kan een klant volgens het verbond ook helpen bij gesprekken met adviseurs over complexere producten. De kaarten worden in de loop van volgend jaar ingevoerd. Het verbond gaat dan ook kaarten ontwikkelen voor minder gangbare verzekeringen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer