Nieuw dienstregeling NS gaat dit weekend in
UTRECHT (ANP). De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen gaat zondag in. Dat meldde NS donderdag. Vergeleken met het rooster van 2015 gaat het vooral om aanpassingen van vertrektijden en sporen. Maar ook zijn er wat wijzigingen in de frequentie waarmee treinen rijden en gaan sommige stations anders heten.
De informatie wordt onder meer verspreid via apps, websites en op informatieschermen op de stations. Het aloude papieren spoorboekje is er ook weer en ligt vanaf vrijdag in kleine oplage in de winkel. Het is een initiatief van reigersorganisatie Rover en Treinreiziger.nl. De oplage van het spoorboekje is 10 procent hoger dan vorig jaar. Toen waren de 5000 exemplaren snel verkocht en grepen veel reizigers ernaast. NS is in 2010 gestopt met het maken van de papieren spoorboekjes.
Van en naar station Utrecht Lunetten rijden straks weer vier treinen per uur in plaats van twee. Er gaat dagelijks één extra Thalys, waardoor er vrijwel de hele dag ieder uur een trein naar Brussel rijdt, om vervolgens meestal door te rijden naar Parijs en soms naar Lille.
Tussen Alkmaar en Haarlem rijden in de ochtend- en avondspits nog maar twee rechtstreekse intercity’s per uur die niet meer op tussengelegen stations stoppen, alleen nog op station Beverwijk. Reizigers op dit traject moeten in de nieuwe dienstregeling soms rekening houden met een langere reistijd.
Verder krijgt een aantal stations een nieuwe naam. Zo gaat station Schiphol voortaan Schiphol Airport heten, Enschede Drienerlo wordt Enschede Kennispark en Eindhoven Strijp-S is de nieuwe naam voor station Eindhoven Beukenlaan.
Het aantal treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam wordt pas in de loop van komend jaar verhoogd waardoor er uiteindelijk elk kwartier een intercity moet vertrekken. Vanuit de Randstad rijdt er in de nacht van vrijdag op zaterdag een extra trein van en naar Drenthe en Groningen. Zo zijn de provincies beter verbonden met de Randstad, aldus NS donderdag.
Juist donderdag kreeg NS een brief van ConsumentenClaim, waarin 7500 klachten van reizigers zijn gebundeld. Die gaan vooral over overvolle treinen. NS heeft volgens de organisatie de plicht zo veel mogelijk reizigers een zitplaats aan te bieden.