Japanner mijdt Amsterdam na aanslagen
AMSTERDAM. Het zijn voornamelijk Japanse toeristen die attracties in Nederland mijden na de aanslagen in Parijs.
Japanners zeggen hun reis naar Europa niet af, maar wel zijn ze terughoudend en afwachtend met het maken van nieuwe boekingen, zegt zowel NBTC Holland Marketing als Amsterdam Marketing. Soms wordt de reis uitgesteld.
Gerekend naar de laatste cijfers komen dit jaar slechts 130.000 Japanse bezoekers naar Nederland, een daling met 17.000 ten opzichte van de 147.000 Japanners die hier in 2014 op bezoek kwamen. NBTC Holland Marketing gaat op basis van CBS-cijfers over heel dit jaar uit van een afname van 10 procent aan Japanse toeristen.
Ook reizigers uit Zuid-Korea (-4 procent), Australië en Oceanië (-5 procent) en Afrika (-10 procent) laten het deels afweten.
„Japanners zijn een risicomijdend reisvolk”, verduidelijkt Thérèse Ariaans namens het NBTC. Op die groep reizigers hebben de aanslag op Charlie Hebdo (in januari) in Parijs en de reeks terreurdaden op 13 november in de Franse hoofdstad de meeste invloed gehad.
Gevoelig
Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing beaamt dat de Japanse reismarkt gevoelig is voor terreurdreiging. „Japanners reageren in zo’n situatie heel snel. We hebben weliswaar geen annuleringen gehad, maar wel krijgen we minder boekingen binnen.” Daarin is Amsterdam volgens Ligtvoet niet uniek. „In Londen zie je hetzelfde beeld.”
Het Okura Hotel in de hoofdstad zegt ondanks zijn Japanse wortels weinig te merken van een daling. Het aantal boekingen uit dat land blijft volgens Okura wel iets achter, maar dat is niet meer dan een paar procent en wordt gecompenseerd door andere gasten.
Air France-KLM meldde gisteren dat de aanslagen in Parijs de vliegmaatschappij in november circa 50 miljoen euro aan inkomsten hebben gekost. Voor de KLM waren de gevolgen echter „zeer beperkt”, zei financieel directeur Jean-François Riolacci van de luchtvaartgroep. Desondanks verwacht de maatschappij zeker nog drie tot zes maanden nadelige effecten te ondervinden van de aanslagen.
Veel vragen
De angst voor meer terreur heeft ook kortstondig invloed gehad op toeristen uit China en de Verenigde Staten. Volgens NBTC Holland Marketing kwamen er uit de Chinese markt veel vragen over veiligheid, maar zijn de trips en excursies uiteindelijk niet aangepast. De Chinese markt groeit dit jaar met circa 14 procent.
Amerikaanse zakenreizigers meden Parijs in november voor korte tijd, maar toeristen uit de VS laten zich ditmaal–in tegenstelling tot gebruikelijk– er niet van weerhouden om naar Nederland en Europa te reizen. De gunstige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is daar mede debet aan. Er wordt daarom dit jaar een groei in de toeristenstroom uit de VS van 4 procent verwacht. Dat aantal zal dit jaar de 1 miljoen overschrijden, is de verwachting.
Wel geldt voor Amerikanen een waarschuwing om waakzaam te zijn op openbare plaatsen en in het openbaar vervoer. NBTC Holland Marketing verwacht dat de aanslagen in Parijs een negatieve invloed kunnen hebben op de oudere groepsreizigers, maar dat effect wordt gecompenseerd door individuele reizigers uit de VS.
NBTC Holland Marketing veronderstelt dat de aanslagen in Parijs uiteindelijk van geringe invloed zijn op de stroom buitenlandse toeristen. In een prognose wordt van een totale groei voor dit jaar van 6 procent uitgegaan. Het zou dan gaan om circa 14,7 miljoen buitenlandse toeristen.