Economie

„Grolsch in de etalage”

LONDEN (ANP/BLOOMBERG). Biermerk Grolsch gaat in de etalage. De huidige eigenaar SABMiller ziet zich tot de verkoop genoodzaakt om mededingingsbezwaren vanuit Brussel te voorkomen na de aangekondigde fusie met AB InBev. Dat schrijft de Britse krant The Sunday Times. Naast Grolsch zal SABMiller ook afstand doen van het Italiaanse Peroni.

30 November 2015 07:04Gewijzigd op 15 November 2020 23:42

Volgens de krant, die schrijft over een miljardendeal, bevinden Heineken, het Amerikaanse Molson Coors en het Ierse C&C zich onder de belangrijkste gegadigden om de merken over te nemen. Volgens ingewijden zouden de gesprekken zich in de beginfase bevinden. Overigens is ook nog niet duidelijk of de merken uiteindelijk zouden worden verkocht.

Eerder werd al gemeld al dat SABMiller en AB InBev voor miljarden euro’s aan eigen merken van de hand moeten doen om toestemming te krijgen voor de fusie. AB InBev, bekend van Budweiser en Stella Artois, bracht eerder deze maand formeel een bod van in totaal 100 miljard euro uit op SABMiller. Door die overname komen de twee grootste brouwers ter wereld onder een dak.

Eerder werd al bekend dat SABMiller zijn belang in de Amerikaanse joint venture MillerCoors verkoopt aan partner Molson Coors. Ook deze transactie is bedoeld om mededingingsbezwaren weg te nemen.

Kenners stelden eerder dat AB InBev aanzienlijke financiële risico’s neemt met de miljardenovername van SABMiller. Bijna driekwart van het overnamebedrag moet met leningen bijeen worden gebracht. Daardoor neemt de schuld van de onderneming fors toe.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer