Methode om snel een psalm of lied bij gitaar te spelen
Voor wie snel gitaar wil leren spelen, waren er tot voor kort eigenlijk alleen methodes met kinderliedjes of popmuziek. Inmiddels is er een cursusboek dat helemaal op de bundel Opwekking is geënt. Vanuit eenzelfde motivatie, om leerlingen snel christelijke liederen te laten spelen, maakte Laurine Jansen-Ebbers uit Barneveld de lesmethode ”Loof God met snarenspel” (uitg. Boekencentrum; 240 blz.; € 29,90), die deze maand verschijnt. Vanaf de eerste les speelt de gebruiker liederen: psalmen (ritmisch en niet-ritmisch) en een scala aan gezangen en liederen.
Jansen (1983) volgde aan de Hogeschool Utrecht de opleiding tot muziektherapeut. Ze gaf acht jaar les aan het Hoornbeeck College in Apeldoorn en volgde de opleiding docent muziek aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle. Momenteel werkt ze als muziektherapeut bij stichting De Rozelaar in Barneveld.
Als kind kreeg Laurine vijf jaar orgelles van haar vader. Toen deze voor zichzelf een gitaar aanschafte, kon zijn dochter daar niet van afblijven. „Vanaf mijn 13e ben ik serieus met gitaarspelen bezig.” Tijdens evangelisatiewerk kwam ze mensen tegen die op gitaar alle liederen uit hun hoofd begeleidden. „Dat wilde ik ook. Ik leerde dat dat niet zo moeilijk is, als je de structuur van een lied kent. Dan kom je met een paar akkoorden al een heel eind.
Op het Hoornbeeck gaf Jansen af en toe gitaarles, privé doet ze dat nog steeds. „In de loop van de tijd ben ik voor mijn leerlingen dingen gaan uitwerken met liederen erbij. De musicus Chiel Jan van Hofwegen keek als deskundige mee. De dertig lessen die ontstonden, checkte ik bij mijn leerlingen. Boekencentrum bleek bereid de methode uit te geven.”
Wie op de muziekschool gitaarles neemt en de klassieke variant kiest, kan volgens Jansen pas na een heel aantal lessen ”Vader Jacob” spelen. Bij de variant ”lichte muziek” ben je met popmuziek bezig. „Dat willen veel reformatorische mensen niet”, aldus de hersteld hervormde muziektherapeut. „Het leuke met mijn methode is dat je snel resultaat hebt. Al bij les 1 speel je ”Shalom Chaverim”. Dat motiveert.” Tegelijk geeft ze bij ieder onderdeel achtergrondinformatie en muziektheorie en komen bijvoorbeeld toonladders en barré-akkoorden aan bod.
Juist op scholen of bij het werken met groepen bewijst gitaarspelen zijn diensten, stelt Jansen. „Je neemt ’m makkelijk mee. Je kunt mensen tijdens het zingen ook aankijken.” Haar ervaring is dat veel leerlingen van het Hoornbeeck blokfluitles een ramp noemden, terwijl ze gitaarspelen wel snel leuk vonden. „Daarom ga ik mijn methode aanbevelen bij pabo’s. Mogelijk kunnen aankomende leerkrachten er gebruik van maken.”
Ze weet dat de gitaar in reformatorische kring soms een gevoelig punt is. „Het ligt aan de houding van de gitarist of het wordt geaccepteerd. Je kunt opzwepende muziek spelen, je kunt er ook heel rustig mee omgaan. Mijn motivatie om deze methode te maken is dat ik het belangrijk vind dat er meer samen gezongen wordt: thuis, op verenigingen, of in de klas.”
Klik hier voor meer informatie.
Zie ook: www.muziekpraktijkvivo.nl