Economie

Een personenbus als aankleedpop

Fabrikanten van personenbusjes willen maar één ding: zo veel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Bijzondere wensen, zoals vloerverwarming of een andere stoelindeling, zijn onmogelijk. BUSiness komt hieraan tegemoet door een bus volledig te strippen en opnieuw aan te kleden. Zoals de koper het wenst.

Frank van de Beek
19 March 2004 09:08Gewijzigd op 14 November 2020 01:03
VELDHOVEN – BUSiness stript standaard ingerichte personenbusjes en kleedt ze opnieuw aan. Precies zoals de koper het wenst. Vloerverwarming? Geen probleem. Een ander stoelindeling? Kan allemaal. Foto Bert Jansen
VELDHOVEN – BUSiness stript standaard ingerichte personenbusjes en kleedt ze opnieuw aan. Precies zoals de koper het wenst. Vloerverwarming? Geen probleem. Een ander stoelindeling? Kan allemaal. Foto Bert Jansen

Een klant betreedt het terrein van BUSiness, waar enkele personenbusjes staan te blinken in de lentezon. C. Dozy, verantwoordelijk voor de verkoop, stapt op hem toe. Na de gebruikelijke beleefdheden komt de klant met zijn vragen. Hij zoekt een personenbusje voor zijn taxibedrijf. Een hagelwitte Volkswagen valt al snel af: geen airconditioning. Een Iveco is aan de taxichauffeur niet besteed: slechte ervaringen.

Dan oppert Dozy een andere mogelijkheid. „Ik kan ook een bus voor u bouwen.” Het gezicht van de klant klaart op. Even later nemen zij een wensenlijstje door. Verlaagde instap, automatische deur, luidsprekers, een uitbouw van ruim een meter, panoramaruiten en natuurlijk airconditioning worden genoteerd. De taxichauffeur verlaat tevreden het terrein, in afwachting van de prijsopgave.

BUSiness maakt met achttien personeelsleden personenbusjes op maat. Dozy: „De grote merken willen alleen in massaproductie busjes maken. Anders lopen de kosten te veel op. Er zijn echter bijvoorbeeld taxibedrijven die bepaalde aanvullende wensen hebben. Daar spelen wij op in door een kale bus volledig aan te kleden.”

De oorsprong van het bedrijf in het Brabantse Veldhoven ligt in 1995. Een voorloper van BUSiness krijgt de opdracht van Mercedes om een paar honderd busjes van het type MB100 om te bouwen tot dubbelassige personenbusjes. Na de aflevering van eenderde van de order trekt Mercedes zich terug. Een faillissement is onafwendbaar.

De eigenaren zien echter wel mogelijkheden voor een doorstart. „Ze hadden een ander product op de plank liggen, een zogeheten lagevloerauto. Dat voorzag in een behoefte, vooral om oudere mensen makkelijker te laten instappen.”

Aangezien de vraag onvoldoende is voor langere termijn, verbreedt BUSiness vanaf 1998 het aanbod met aangepaste mini- en midibussen. Inmiddels weten klanten uit Duitsland, België en Zwitserland het bedrijf uit Veldhoven te vinden. Alle merken nemen de monteurs onder handen.

In de werkplaats staan zes Iveco’s van het type Daily naast elkaar. De eerste bus is volledig gestript: geen stoelen, geen bekleding, geen ramen. De bedrading bungelt uit het dak. De bus in zijn oervorm is niet veel meer dan een blikken trommel met een stuurtje.

In de volgende Iveco keert de vorm een beetje terug. Op de vloer ligt een systeem om stoelen te kunnen bevestigen. „Het vloersysteem vormt de ruggengraat van de auto. Door aluminium profielen met rail aan elkaar te lijmen maak je een platform dat vervolgens op de bodem wordt bevestigd. Stoelen en tafels monteren we in de rails.”

De derde bus begint te lijken op een eindproduct. Alleen de stoelen ontbreken. Getint dubbel glas bedekt de volledige zijkant van het passagiersgedeelte. De bekleding dekt het blik af. Speakers in dezelfde kleur vallen niet op maar laten wel van zich horen. Achterin is de bagageruimte ingedeeld conform de wens van de klant.

De koper kan kiezen uit diverse soorten stoelen, waaronder een klapstoel. „Deze kan weggeklapt worden, zodat er meer ruimte ontstaat. Verder heeft de klapstoel een ander belangrijk voordeel. Veel taxibusjes hebben naast acht stoelen voldoende ruimte voor twee rolstoelen. Met een B-rijbewijs mag je echter maximaal acht zitplaatsen hebben, ook al worden ze niet gebruikt. Door twee stoelen weg te klappen voldoet een klant weer aan de wet.”

BUSiness ontwierp de klapstoel zelf. Hij voldoet, net als de aangepaste bussen, aan alle wettelijk eisen. „Onze bussen keuren wij bij TÜV in Duitsland. Daar zijn ze ”TÜV-geprüft”. De Nederlandse RDW kijkt bij deze keuringen over de schouder mee.”

De prijzen van het aankleden lopen uiteen van 15.000 euro voor enkele standaardaanpassingen tot 60.000 euro voor een luxepakket. De klant beschikt op dat moment over klapstoelen en panoramaruiten van dubbel glas, maar ook een koelkast, wastafel, dvd-speler en leren stoelen maken dan deel uit van het interieur.

„Een koper moet veel geld neertellen”, geeft Dozy toe. „De klant heeft het er echter voor over, de fabriek kan het immers niet. Series van lage aantallen zijn voor hen niet interessant. Bedenk daarbij ook dat arbeid in Nederland erg duur is. Onze twaalf monteurs voeren alle aanpassingen handmatig uit.”

Dat een klant zich te veel kan vergapen aan alle mooie dingen, bewees een taxichauffeur uit Groningen. „Hij bestelde bij ons een aangepaste bus om de Koningin te vervoeren tijden haar bezoek aan de stad. De getinte ramen geven de bus een chique uiterlijk, maar de Koningin zwaaide tevergeefs naar het publiek. De toeschouwers zagen alleen een zwart vlak.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer