„Veelal islamitische scholieren verstoren minuut stilte om Parijs”
UTRECHT. Op verschillende scholen in Nederland hebben veelal islamitische leerlingen afgelopen maandag de minuut stilte voor de slachtoffers van de terreuraanslagen in Parijs verstoord.
Dat zei Fleur Nollet van de Stichting School & Veiligheid donderdagmorgen desgevraagd. Die door de overheid gesubsidieerde organisatie biedt scholen onder meer training in het signaleren en voorkomen van radicalisering.
Sinds de aanslagen in Parijs van afgelopen vrijdag vragen scholen ongeveer drie keer vaker dan normaal informatie over deze thematiek.
Baldadig
Na de aanslagen in Parijs kreeg Nollet van diverse scholen signalen over jongeren die zich misdroegen tijdens de 1 minuut stilte afgelopen maandag. „Zo riep een jongen tijdens de minuut: „Allah Akbar!” Andere jongeren gedroegen zich baldadig.” Nollet beaamt dat islamitische jongeren de stilte verstoorden. „Maar het gaat niet alleen om moslimjongeren.” Namen van scholen wil ze niet noemen.
Nollet spreekt van „grensoverschrijdend” gedrag. „Ik maak me zorgen over de verharding en polarisatie in onze samenleving. Al wil ik al die uitingen van maandag niet meteen als jihadistisch duiden. Jongeren kunnen ook dingen roepen vanuit baldadigheid. Ze hebben er moeite mee dat in hun ogen kennelijk alleen Franse slachtoffers worden herdacht en niet bijvoorbeeld terreurslachtoffers in het Midden-Oosten.”
Zorgelijk is ook dat diverse jongeren zeggen dat „de Joden en de Amerikanen” achter de aanslagen in Parijs zitten, schetst Nollet. „Die jongeren geloven dan in complottheorieën die ze horen en zien op filmpjes op Youtube.”
Extreem
Probleem is ook dat leerlingen met rechts-extremistische sympathieën deze dagen de trom roeren, aldus Nollet. „Sommige leerlingen zeggen bijvoorbeeld dat de moslims nu maar eens het land uit moeten. Ik maak me er zorgen over dat mensen moslims soms over één kam scheren. Ook dat is radicaal en extreem gedrag.”
Nollet helpt scholen bij het signaleren en voorkomen van radicalisering. „Van belang is deze dagen een open gesprek te voeren. Docenten moeten jongeren voorhouden dat er meer perspectieven op het nieuws zijn dan een filmpje met een complottheorie.”