Dr. Kater: Godsdienst vreselijke macht in mensenhand
APELDOORN. Niets gaat buiten Gods wil om, maar er gebeurt wel veel tegen Zijn wil in. Met deze woorden van Augustinus reageert dr. M. J. Kater op de vraag: Waarom laat God zoiets als de aanslagen in Parijs toe?
In veel kerken worden vanavond weer de wekelijkse catechisatielessen gegeven. Hoe ga je als catecheet om met de vragen die er onder jongeren leven na de bloedige aanslagen in Parijs van vrijdagavond? Dr. M. J. Kater, universitair hoofddocent (gereformeerde) praktische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA), geeft desgevraagd wat tips.
De theoloog vindt het allereerst belangrijk dat jongeren, maar ook ouderen, zich realiseren hoeveel persoonlijk leed er vrijdagavond is aangericht. „Bedenk eens in hoeveel gezinnen en families mensen werden weggerukt en wat dat betekent. Geef een plaats aan de gevoelens die dat oproept.”
Veel jongeren denken zwart-wit. Hoe moet je als christen op dit geweld reageren?
„Oneliners doen het altijd goed, dat zie je aan Wilders. Maar laten we als christenen ook onszelf de spiegel voorhouden. Lees met je catechisanten bijvoorbeeld Lukas 13, waar het gaat over Pilatus die Galileeërs doodde en over dodelijke slachtoffers na het instorten van de toren in Siloam. De Heere Jezus zegt dan in vers 5 dat het ons net zo zal vergaan als wij ons niet bekeren. Dat is de spiegel die Hij ons voorhoudt.
Verder leren wij uit deze aanslag dat godsdienst een vreselijke macht is als hij in handen van mensen komt. Islamitische Staat baseert zijn ideologie –volgens islamkenners ten onrechte– op de islam. Hij geeft er een eigen invulling aan. Laat ook dat een spiegel voor ons zijn. Want wij redeneren ook weleens op een bepaalde manier om onze invloed te kunnen laten gelden zonder daarbij de Bijbel recht te doen.”
Over de Bijbel gesproken: in het Oude Testament staan ook wraakteksten, net als in de Koran.
„Als een catechisant dit aandraagt, beaam het dan. Leg vervolgens uit dat de Bijbel geen boek is van alleen tijdloze teksten. De teksten in het Oude Testament moet je lezen in het kader van de geschiedenis van de Godsopenbaring.”
Nog een vraag: Waarom laat God dit toe?
„Die vraag kan een schreeuw uit de diepte zijn. Laat dan zien dat de Psalmen vol waaromvragen staan en zeg met Augustinus: „Er gaat niets buiten Gods wil om, maar er gebeurt wel veel tegen Zijn wil in.” Als God de wereld een seconde los zou laten, zijn we al nergens meer. Wil een catechisant met deze vraag het zijn catecheet moeilijk maken, dan zou ik vragen waarom hij hier nu mee komt. Vragen we dit ook bij al het goede dat God ons geeft?”
Tips bij catechisatieles
Geef ruimte aan de gevoelens die er leven. Realiseer je wat een verdriet mensen moeten meemaken in hun gezinnen en families.
Denk niet te snel zwart-wit, maar kijk liever in de spiegel die Gods Woord ons voorhoudt.
Lees met het oog daarop bijvoorbeeld Lukas 13:1-5 en Romeinen 3:9-20, waar staat dat ook onze voeten snel zijn om bloed te vergieten.
Lees wraakteksten uit het Oude Testament in het licht van de ontwikkeling/geschiedenis van de Godsopenbaring.
Laat duidelijk worden dat God toch Zijn plan met deze wereld ten uitvoer brengt, door al het lijden heen.
Op de waaromvraag vinden we buiten Gods Woord nooit antwoord. Het antwoord ligt bij God. Hij zond zijn Zoon, daarin openbaart Hij zijn liefde aan zondaren.