Achmea zet het mes in woud aan merken
Achmea gaat de komende jaren snoeien in het aantal merken dat de verzekeraar gebruikt.
Het concern zet voortaan hoofdzakelijk in op de bekende namen Centraal Beheer en Zilveren Kruis. Daarnaast wordt FBTO steviger als prijsvechter ingezet en behoudt Avéro zijn rol als tussenpersoon. Achmea sluit niet uit dat de andere merken uiteindelijk verdwijnen. Dat zei financieel topman G. van Olphen van Eureko dinsdag in een toelichting op de jaarcijfers.
Eureko is het Europese verzekeringsconcern dat feitelijk wordt bestierd door grootaandeelhouder Achmea. De uitspraken van Van Olphen betekenen dat Achmea zijn palet merken flink kan uitdunnen. De verzekeraar voert momenteel nog ongeveer twintig merken, waaronder Topland, Groene Land en Residex.
Uit de jaarcijfers blijkt dat Achmea in 2003 een nettowinst heeft geschreven van 252 miljoen euro. Een jaar eerder stond daar nog een verlies van 523 miljoen euro tegenover. Ook het Europese samenwerkingsverband Eureko keerde vorig jaar terug in de zwarte cijfers. Het verzekeringsconcern schreef een nettowinst van 243 miljoen euro in de boeken, tegenover een verlies van 574 miljoen euro in 2002.
Eureko profiteerde ook van een opleving op de beurzen en van stevige bezuinigingen. De besparing werd onder meer behaald door een ontslaggolf bij Achmea, waar 1300 banen verdwenen. Dat zijn 300 banen meer dan het concern in eerste instantie wilde schrappen.
Topman Van Olphen zei dinsdag wederom dat Eureko zich op een beursgang voorbereidt. De Britse dochter in vermogensbeheer F&C wordt klaargestoomd voor een beursnotering en Eureko ziet dat als een mooie les voor het gehele bedrijf. „We zullen een keer aanspraak moeten maken op de kapitaalmarkt en de meest logische weg daarheen is via een beursgang”, aldus Van Olphen.