Nederlanders eten minder chocolade
Nederlanders hebben vorig jaar minder chocolade gegeten.
Zowel in omzet als in hoeveelheden leverde het snoepgoed in. Vooral chocolaatjes, bonbons en candybars (zoals Twix) waren minder gewild. Dat blijkt uit cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ), die dinsdag zijn gepubliceerd.
Chocolade was in 2003 goed voor een consumentenomzet van 532 miljoen euro. Dat is een daling van ongeveer 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook in volume ging de consumptie achteruit. Van ruim 74.000 ton ging de chocoladeconsumptie terug naar ruim 71.000 ton.
Nederlanders houden van snacks en zoetigheid. Vorig jaar snoepten ze per persoon ongeveer 30 kilo aan chocolade, suikerwerk, koekjes en hartigheden. Er gaat een bedrag van 2,7 miljard euro in om.
In Nederland zijn 250 producenten en importeurs, die ongeveer 15.000 verschillende artikelen aanbieden. Het meeste snoepgoed wordt via de supermarkt verkocht.