Binnenland

VVD-Kamerlid Straus: Artikel 23 niet afschaffen, wel moderniseren

BARNEVELD. We hoeven artikel 23 van de Grondwet, over de vrijheid van onderwijs, niet af te schaffen. We moeten het wel moderniseren, omdat pluriformiteit in de samenleving nu anders is dan 100 jaar geleden.

Van onze verslaggever
7 November 2015 08:59Gewijzigd op 15 November 2020 23:10
VVD-Tweede Kamerlid Straus. beeld ANP
VVD-Tweede Kamerlid Straus. beeld ANP

Dat zei VVD-Tweede Kamerlid Straus vrijdagavond op een bijeenkomst van de lerarenorganisatie KLS, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, in Barneveld. Straus nam afstand van de opvatting van dr. Patrick van Schie, directeur van de TeldersStichting, de wetenschappelijke denktank van de VVD. Die vindt dat de vrijheid van onderwijs moet worden afgeschaft, omdat de overheid niet moet meebetalen aan religieus onderwijs.

Volgens Straus heeft deze visie op artikel 23 „altijd een plaats gehad” binnen de VVD. „Maar er is ook een gematigder stroming die vindt dat de vrijheid van onderwijs veel goeds in Nederland heeft gebracht. Afschaffing van artikel 23 zou kunnen betekenen dat we staatsonderwijs krijgen. Die kant moeten we zeker niet op.”

Straus stelde dat de vrijheid van onderwijs wel moet worden gemoderniseerd. „De samenleving is veranderd. Het stichten van scholen anders dan op een levensbeschouwelijke grondslag, het zogeheten richtingvrij plannen, moet makkelijker worden gemaakt. Jenaplan-, montessori- en daltonscholen zijn een verrijking van ons onderwijs. Die wil ik graag behouden.”

Straus bekende nog geen oplossing te hebben voor „kwalijke zaken” die zich in het onderwijs voordoen. Ze doelde op islamitische scholen. „Ik ben ervan overtuigd dat reformatorische scholen hun leerlingen goed willen voorbereiden op de samenleving, maar ik weet niet of alle levensbeschouwelijke scholen dat willen.”

Straus vertelde onder de indruk te zijn van een bezoek aan het reformatorische Calvijn College in Goes. „Ik was aanwezig bij een les over homoseksualiteit. De zorgvuldigheid waarmee het onderwerp werd behandeld, heb ik niet eerder zo meegemaakt.”

SGP-Tweede Kamerlid Bisschop toonde zich gematigd positief over het advies ”Onderwijs2032” van de commissie-Schnabel. „Daarin staan voorstellen voor een lesprogramma dat drie dagen per week beslaat. Scholen houden twee dagen over, waarin ze eigen keuzes mogen maken. Ik zou zeggen: gebruik die ruimte!”

Bisschop had ook kritiek op het advies. „De commissie gaat te veel uit van de opvatting dat kennis altijd direct nuttig voor gebruik moet zijn. Ook vraagt de positie van de docent verdere doordenking en mag het advies meer ruimte bieden aan levensbeschouwelijke vorming.”

Over het richtingvrij plannen van scholen is Bisschop nog niet enthousiast. „De SGP heeft in een motie aan de staatssecretaris van Onderwijs gevraagd om eerst nog eens gedegen onderzoek te doen. Hoe beleven ouders deze nieuwe manier van scholen stichten?” Hij rekende af met de gedachte dat alleen openbare scholen bekostigd zouden moeten worden. „Alsof je onderwijs kunt geven zonder levensbeschouwelijke grondslag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer