Wel of geen gesjoemel met CO2? Dat is voorlopig dé vraag
APELDOORN. Maximale openheid en transparantie. Die probeert Volkswagen sinds het begin van de dieselaffaire te verschaffen. Maar na vage uitlatingen over „onregelmatigheden” rond de uitstoot van CO2 draait de geruchtenmolen weer op volle toeren. En dat komt de helderheid niet ten goede.
Ik ben de draad een beetje kwijt. Het ging toch over diesels en NOx?
Tot begin deze week was dat inderdaad het geval. Diesels van Volkswagen in de Verenigde Staten stoten veel meer stikstofoxiden (NOx) uit dan uit officiële cijfers blijkt. VW gaf toe door middel van slimme software de uitstootwaarden te hebben verlaagd tijdens de testcyclus. De discussie werd groter en groter en waaide over naar Europa. Ook hier ging het over diesels en NOx. Begin deze week maakte Volkswagen echter bekend „onregelmatigheden” te hebben gevonden bij 800.000 auto’s op het gebied van CO2-uitstoot.
Wat heeft Volkswagen precies gezegd?
Dat intern onderzoek heeft uitgewezen dat er onregelmatigheden bij de CO2-uitstoot van sommige modellen zijn geconstateerd tijdens de typegoedkeuring van deze modellen. De CO2-waarden en dus het verbruik zouden te laag zijn weergegeven tijdens het certificeringsproces, waarbij het vooral om dieselmotoren gaat.
Wat zegt dit?
Dat er in ieder geval twee nieuwe elementen aan de discussie zijn toegevoegd. Het ene is dat Volkswagen opeens rept over onregelmatigheden bij CO2-uitstoot, het andere dat er blijkbaar ook benzinemotoren bij betrokken zijn. Toch levert dit meer onduidelijkheid op dan openheid. Zelfs de Nederlandse importeur van VW, Pon in Leusen, weet niet wat er precies bedoeld wordt met het statement. De consequenties kunnen enorm zijn, want als er echt met de uitstoot van CO2 is gerommeld, zijn de rapen gaar.
Waarom maakt gesjoemel met CO2 de discussie zo anders?
Een belangrijk deel van het systeem voor autobelasting is gebaseerd op deze uitstootwaarden. Bij een leaseauto bijvoorbeeld is het bijtellingspercentage voor privégebruik gebaseerd op de hoeveelheid CO2 per kilometer. Bij een uitstoot tussen de 50 en de 82 gram per kilometer betaalt de leaserijder 14 procent bijtelling over de cataloguswaarde. Bij meer dan 110 gram is dat 25 procent. Voor particulieren geldt een iets andere regeling. Daar is de wegenbelasting nog altijd gebaseerd op de soort brandstof en het gewicht. Maar ook hier speelt CO2 enkele jaren achtereen een rol: zuinige en milieuvriendelijke auto’s hebben belastingvrij mogen rondrijden omdat ze onder een bepaalde uitstootgrens bleven.
Wat gebeurt er als blijkt dat er inderdaad met CO2 is gerommeld?
Dan is de schade voor Volkswagen niet te overzien. Gisteren meldde nu.nl dat een meerderheid van de Kamer een –enigszins prematuur– voorstel van GroenLinks steunt om het jarenlange belastingvoordeel van automobilisten op Volkswagen te verhalen. Als meerdere Europese overheden deze stap nemen, ziet de toekomst van VW er inktzwart uit.