Binnenland

Nieuwe zeesluis IJmuiden halve kilometer lang

IJMUIDEN. De bouw kan beginnen. IJmuiden krijgt de allergrootste zeesluis ter wereld. Langer, breder, dieper dan de huidige. En met een lengte van maar liefst een halve kilometer.

21 October 2015 18:02Gewijzigd op 15 November 2020 22:44
Blik op de nieuwe zeesluis bij IJmuiden, de grootste ter wereld. beeld Rijkswaterstaat
Blik op de nieuwe zeesluis bij IJmuiden, de grootste ter wereld. beeld Rijkswaterstaat

De financiering is rond, de handtekeningen zijn gezet. OpenIJ, een consortium van de aannemers BAM-PGGM en VolkerWessels, mag voor 500 miljoen euro een nieuwe zeesluis bij IJmuiden bouwen én onderhouden voor een periode van 26 jaar.

De huidige zeesluis bij IJmuiden (400 meter lang, 50 meter breed, 15 meter diep) is eigenlijk een tikje te krap. De haven van Amster­dam krijgt vanaf de Noordzee steeds grotere vracht- en cruiseschepen op bezoek. En dat wringt soms gewoon een beetje.

Groei

Met een nieuwe sluis (500 meter lang, 70 meter breed, 18 meter diep) moet Amsterdam weer snel en efficiënt bereikbaar zijn over het water. „De goederenstroom kan hierdoor groeien van 90 miljoen naar 125 miljoen ton per jaar”, aldus Jonna Brandsma van Rijkswaterstaat.

De nieuwe sluis staat straks te boek als de allergrootste ter wereld. Amsterdam –de vierde haven van Europa– steekt daarbij zelfs Antwerpen de loef af. De in aanbouw zijnde Deurganckdoksluis bij Antwerpen is ‘maar’ 500 meter lang, 68 meter breed en 18 meter diep.

De eis van Rijkswaterstaat voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden lag aanvankelijk op 65 meter breedte. Mochten de bouwers echter kans zien de sluis –binnen hetzelfde budget– 5 meter breder te maken, dan had dat de voorkeur. Zo gezegd, zo gedaan. Amsterdam krijgt z’n 5 meter extra.

De nieuwe zeesluis is straks 3 meter dieper dan de huidige. „Met een diepte van 18 meter kunnen ook schepen bij laag water worden geschut. De sluis is dan niet meer afhankelijk van de getijden”, aldus Brandsma. Diepliggende schepen kunnen zo op ieder moment van de dag door de nieuwe sluis varen. „Volcontinu.”

De huidige Noordersluis dateert uit 1929. De zeesluis bereikt pas over pakweg vijftien jaar het eind van zijn technische en economische levensduur. Strikt genomen is het sluizencomplex op dit moment dus nog niet ‘op’.

De gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland willen de concurrentiepositie van de haven echter veiligstellen. Het gemeente­bestuur telt daarom 105 miljoen euro neer voor een snellere aanleg van een grotere sluis, het provincie­bestuur 58 miljoen euro.

De totale bouwkosten, inclusief voorbereidende werkzaamheden, schommelen rond de 815 miljoen euro. De aannemerscombinatie krijgt 500 miljoen euro exclusief btw voor de aanleg en het onderhoud. De Europese Unie draagt 
11 miljoen euro bij.

De eerste schop kan begin volgend jaar de grond in. De voorbereidende werkzaamheden starten nog dit jaar. Archeologen mogen de bodem uitgebreid onderzoeken, terwijl bommen­ruimers eventuele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog moeten ruimen.

De planning is strak, de begroting scherp. Het sluizencomplex moet in het derde kwartaal van 2019 klaar zijn. Rijkswaterstaat rekent niet op budgetoverschrijdingen. „We maken ons daar op dit moment echt geen zorgen over.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer