Onderzoek: teugels strak aanhalen bij ProRail
DEN HAAG (ANP). De teugels zullen nog strakker moeten worden aangehaald bij spoornetbeheerder ProRail om financiële tegenvallers te vermijden. Extra aandacht voor het financieel beheer van ProRail blijft noodzakelijk.
Dat stellen inspecteurs van het Rijk die zich op nadrukkelijk aandringen van de Tweede Kamer over de problemen bij het staatsbedrijf hebben gebogen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maakte de bevindingen donderdag bekend. Ze zegt dat ze het met de conclusie van de inspecteurs eens is.
Mansveld ligt in de Tweede Kamer onder vuur wegens de reeks financiële tegenvallers en andere misstanden bij ProRail. Ze moest van de Kamer meer opheldering verschaffen over het reilen en zeilen bij de spoorbeheerder.
De PVV kwam al met een motie van wantrouwen tegen de bewindsvrouw, die echter geen steun kreeg. Mansveld moet zich op 27 oktober opnieuw verantwoorden.
De staatssecretaris erkent dat veel grote stationsprojecten van ProRail duurder zijn uitgevallen. De afgelopen dertien jaar ging het om ruim 300 miljoen euro extra door bijvoorbeeld problemen bij de bouw. Zo bleek grondwater een probleem bij de aanleg van de spoortunnel in Delft.
Daarnaast moest er nog eens 581 miljoen euro bij voor onder meer inflatiecorrectie, verhoging van de btw en aanvullende wensen.
Mansveld benadrukt dat dergelijke grote projecten complex zijn. De ruimte om te bouwen is beperkt en er zijn veel partijen bij betrokken, van omwonenden tot gemeenten en de vervoerders. Ook moesten projecten tijdens de bouw worden aangepast. De PvdA-bewindsvrouw moet de Tweede Kamer voortaan regelmatig informeren over de voortgang van grote projecten.
Mansveld kreeg ook kritiek toen naar buiten kwam dat ProRail voor projecten in de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekort zou komen als er geen maatregelen worden genomen. Volgens de inspecteurs van het Rijk geeft de staatssecretaris een „reëel beeld” van de problemen. Mansveld wil begin volgend jaar aangeven welke maatregelen ze wil treffen om het dreigend tekort te voorkomen.