Recensie: Vader en zoon Magré musiceren
Langzaam wakkert de wind aan tot een storm. De scheepsbel roept alle hens aan dek. Onder het ”Nader mijn God bij U” zijn de ruwe stormen uitgewoed. De Titanic ging destijds ten onder, maar in Bolsward staat de Martinikerk met het Hinszorgel nog overeind.
”Ruwe stormen mogen woeden” en Tartini’s Sarabanda zijn de twee orgelsolo’s op de cd die organist Wim Magré en pianist Wilbert Magré samen volspelen in de Bolswardse Martinikerk. Zoon Wilbert speelt niet onverdienstelijk in twee pianosolo’s: een niet al te diepgravende parafrase over Psalm 23 van D. Alexander en het niemendalletje ”When summer is over” van H. Vlam.
Vader en zoon excelleren ook in vierhandig pianospel, waaronder ”Galop” van C. Bohm en de ”Tritsch-Tratsch Polka” van Strauss. Voor een deel is de schijf gevuld met delen uit film- en operamuziek en medleys van opwekkings- en Johannes de Heerliederen. Eerlijk gezegd word ik niet warm van wat er in deze medleys aan elkaar wordt geregen. De eenheid in stijlen is ver te zoeken, waardoor het een rommeltje wordt.
Verder bevat de cd veel van hetzelfde. Aardige achtergrondmuziekjes bij bruiloften en partijen. Het pianospel gaat meestentijds vergezeld van een wat zwoel klinkend orgel. Als vader Wim even uitpakt, waarom moet het orgel dan in het slotakkoord zo’n zwieper krijgen? Waar is dat voor nodig? Arme Hinsz.
Het tekstboekje bestaat uit uitvouwbare flappen met informatie over vader en zoon Magré. Geen woord over het gespeelde repertoire. „De sfeer is voor ons erg belangrijk. In een goede sfeer ontstaan er muzikale hoogtepunten die niet vooraf zijn te plannen”, schrijven de twee.
Samen – Wilbert en Wim Magré musiceren; Excellent Recordings (ER 118015); € 14,95; www.bestelmuziek.nu
C. Bohm
G. Tartini
W. Magré