Leerkracht uit Doetinchem leest kinderboeken voor in strijd tegen beeldcultuur
DOETINCHEM. Wat hebben de kinderverhalen ”Janneke en de konijntjes”, ”Pieter Peer” en ”Keffertje in het koffiestraatje” met elkaar gemeen? Samen met vele andere verhalen en een tiental boeken heeft Peter van den Dool (43) uit Doetinchem ze voorgelezen, opgenomen en gepubliceerd op zijn website.
Kinderen kijken liever een film of spelen een spel, ervaart de leerkracht van groep 7/8 van de reformatorische basisschool De Wijngaard in Doetinchem.
Van den Dool is ervan overtuigd dat het gesproken woord nog steeds kracht heeft. „Als ik voorlees, zijn kinderen anders stil dan bij een film. Ze zijn actiever en denken zelf na in plaats van dat ze alles kritiekloos ondergaan. Alle kinderen vinden voorlezen geweldig. Ik weet nog dat een leraar mijn klas met 14- en 15-jarigen voorlas. We vonden het allemaal prachtig.”
Kleurplaat
Met zijn website kinderkabel.nl wil de groepsleerkracht het mogelijk maken dat kinderen van 8 tot 12 jaar lekker luisteren. „Het toppunt van genot voor kinderen is voorgelezen worden en ondertussen een kleurplaat maken”, weet hij vanuit de dagelijkse praktijk van zijn klas.
De Doetinchemmer richt zich ook op kinderen met dyslexie. „Als zij lezen, dan móét het altijd. Voor zulke kinderen zijn luisterboeken een uitkomst. De kinderen kunnen nu genieten van een boek zonder dat ze zich sterk ervoor hoeven in te spannen.”
Maar voorgelezen worden is voor alle kinderen goed. Voor hun woordenschat, taalgevoeligheid, begrijpend lezen, en juist ook voor de sociaalemotionele ontwikkeling, somt Van den Dool op.
Hij wil ook graag voorlezen over gevoelige thema’s, zoals echtscheiding en pesten. „Zo kan een kind hopelijk beter omgaan met een situatie waarin het er zelf mee te maken heeft. Ook leren anderen wat een impact zoiets heeft.”
Helaas voor Van den Dool kan hij niet alle boeken publiceren die hij graag zou willen. Hij krijgt lang niet altijd toestemming van de uitgevers. De boeken en de verhalen die hij ruim twintig jaar geleden voor deze krant schreef, heeft hij met hoogwaardige apparatuur opgenomen in zijn eigen kamer.
Van den Dool beheert de website nu ruim een jaar. In het begin nam hij het voorlezen op in de klas. „Toen moesten de kinderen muisstil zijn. Als ik bijvoorbeeld een grappige anekdote voorlas in de klas, hoorde je kinderen gniffelen. Dan moest ik er dat thuis weer uit monteren, want dat is niet mooi.”
De website trekt volgens Van den Dool ongeveer 500 unieke bezoekers per maand. Daarvan zijn enkele tientallen leden die onbeperkt toegang hebben tot de boeken en daar 27 euro per halfjaar voor neertellen.
Reacties krijgt hij ook. Een vrouw liet weten: „Uw website is ideaal om de maaltijd geslaagd te laten verlopen.”
Hoe het met de website verder gaat, weet de Doetinchemmer nog niet. „Misschien ben ik iets te laat met dit initiatief, omdat de beeldcultuur het al gewonnen heeft van de woord- cultuur.”
Tot nu toe beleeft Van den Dool veel plezier aan zijn hobby, maar hij zit er niet aan vast. „Als ik het zat ben, stop ik er weer mee.” Vooralsnog liggen er nog heel wat hoofdstukken van ”Met paarden door de nacht” van J. W. Ooms geduldig te wachten om in gesproken vorm op het web te belanden.
Verbeterpunten
Dr. ir. Steef de Bruijn, bestuurslid van stichting Mediawijzer en lector nieuwe media aan Driestar hogeschool, is blij met het initiatief van Van den Dool. Wel ziet hij twee verbeterpunten. „De kinderen zouden met een leeslijn kunnen worden uitgedaagd steeds moeilijker boeken te beluisteren.”
Daarnaast zou hij het nog beter vinden als Kinderkabel zich juist richt op de jongeren van 12 jaar en ouder. Zij verliezen volgens hem nog vaker hun interesse voor lezen. De Bruijn: „Kinderen krijgen dan vaak een smartphone en komen nog meer in de beeldcultuur terecht.”