Advies: leer kleuters Engels in plaats van feiten
UTRECHT. Om de leerlingen voor te bereiden op de wereld van morgen moet Engels als wereldtaal een vaste plek in het basisonderwijs krijgen vanaf groep 1.
Het Platform Onderwijs2032 stelt dat in een voorlopig advies over de toekomst van het onderwijs. Voorzitter Paul Schnabel presenteerde het donderdag in Utrecht.
Het blijkt dat nog lang niet alle basisscholen Engels aanbieden op de kleuterschool. „Slechts een op de vijf basisscholen doet dat. Daar valt een wereld te winnen”, meent Saskia Kranendonk van het Platform Onderwijs2032.
Reformatorische basisscholen blijken het een stuk beter te doen. „De meeste scholen bieden Engels al aan vanaf groep 1”, weet Arjen de Korte, vakgroepleider Engels van Driestar educatief. „Ze besteden structureel meer aandacht aan Engels: de docenten worden geschoold en scholen schaffen volop leermiddelen aan. In de klas wordt daarmee met veel enthousiasme gewerkt.”
Het deltaplan Engels van Driestar educatief werpt zijn vruchten af. „Wij willen de televisie buitenshuis houden, maar dan moeten we wel een stapje harder lopen dan de rest van Nederland. En dat vraagt best wat van scholen.”
De Korte benadrukt ook de rol van de reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs. „Die hebben een coördinator Engels. Deze heeft goed contact met de basisscholen. En dat werpt zijn vruchten af. Begon je tien jaar geleden in klas 1 van het voortgezet onderwijs in het Engels te praten, dan knipperden de leerlingen met hun ogen en oren tegelijk. Nu krijg je in heel redelijk Engels antwoord terug.”