EU stelt digitale tachograaf uit
Een digitale tachograaf, die automatisch de rijtijden van vrachtwagen– en buschauffeurs vastlegt, laat langer op zich wachten. Europees commissaris De Palacio (Transport) stelt de invoering een jaar uit tot augustus 2005.
De latere invoering is nodig vanwege een discussie over de technische eisen aan het apparaatje. De digitale tachograaf, die het papieren schijfje moet vervangen, moet het eerst in nieuwe vrachtwagens en bussen komen. Voor bestaande wagens komt een overgangstermijn.
„Het uitstel is goed nieuws, want er was veel onduidelijkheid", oordeelde de Nederlandse verkeersminister Peijs, die het nieuws dinsdag in Brussel bekend maakte tijdens een onderbreking van een vergadering van EU–verkeersministers.
Het Nederlandse ministerie voorzag twee maanden geleden al dat uitstel nodig zou zijn. Fabrikanten zouden de apparaten niet tijdig klaar hebben, door onzekerheid over technische eisen.
Doel is dat elke chauffeur een ’smart card’ krijgt die hij altijd bij zich moet hebben en die 28 dagen rij– en rustgedrag bevat. De tachograaf in de wagen zelf houdt een jaar lang alle gegevens vast.