„Dieselschandaal VW topje van de ijsberg”
DEN HAAG (ANP). Bij het merendeel van de automerken in Europa is de uitstoot van schadelijke stoffen door diesels in de praktijk veel hoger dan verwacht mag worden op basis van de specificaties. Dat zegt Richard Smokers, beleidsadviseur bij onderzoeksinstituut TNO, dinsdag naar aanleiding van het dieselschandaal bij Volkswagen in de Verenigde Staten.
„Ook in Europa zien wij dat de praktijkemissies van stikstofdioxide door dieselvoertuigen veel hoger zijn dan in de typekeuringstest. Dat is al langere tijd bekend”, zegt Smokers. Om welke merken het gaat wil hij niet kwijt.
De adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit acht het „zeer goed mogelijk” dat nog meer autofabrikanten in de VS door de mand gaan vallen vanwege hoge praktijkemissies.
Volkswagen erkende dinsdag dat zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met sjoemelsoftware die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik.
Vanaf 2017 geldt een nieuwe wet in Europa waarin staat dat auto’s niet alleen in laboratoriumtests maar ook in praktijktests aan de norm moeten voldoen. Milieudefensie wil dat alle diesels die in Europa op de markt zijn en nog komen onderworpen worden aan strenge praktijktests. „Auto’s van alle autofabrikanten moeten worden doorgelicht op software- of andere fraude en beboet als blijkt dat er gesjoemeld wordt”, aldus de milieuorganisatie.
Milieudefensie vindt ook dat er een onafhankelijke instantie komt die steekproefgewijs checkt of auto’s daadwerkelijk in de praktijk voldoen aan de normen. De instantie die dat nu doet wordt volgens de milieuclub door de autofabrikanten zelf betaald. Volgens Milieudefensie voldoet slechts een op de tien nieuwe diesels in de praktijk aan de normen.