Bloemkool en kiwi bestellen via internet
Consumenten in de regio Barendrecht hoeven niet meer de deur uit voor een dagelijkse portie vitamine. Het bedrijf Freshweb.nl levert sinds kort groente en fruit via de website. Bestellingen worden gratis thuis bezorgd. E. le Large, de eerste digitale groenteboer van Nederland, streeft naar een landelijke distributie. „Onze producten zijn goedkoper en verser dan in de supermarkt.”
Computers, kleding en boeken; via de digitale snelweg bieden duizenden ondernemers hun producten aan. Een internetwinkel gespecialiseerd in versproducten bestond nog niet, meent Le Large. „Bij de Kamer van Koophandel heb ik dat uiteraard gecheckt”, vertelt hij. „De KvK kon ons zelfs niet onderbrengen in een branche. Daarom staan we als postorderbedrijf geregistreerd.”
Wie niet naar de versman of buurtsuper wil, kan vanachter de computer zijn dagelijkse portie vitamine in huis halen. Medewerkers van Freshweb.nl maken de bestelling klaar in een loods op het Handelscentrum in Barendrecht. De bezorging volgt de volgende dag.
Le Large. „Volgens ons concept moet de bestelling een dag voor bezorging binnen zijn”, schetst hij. „Omdat we ook gesneden groenten verkopen, kunnen we deze op de dag zelf klaarmaken. Ook om logistieke redenen is deze procedure belangrijk.”
Behalve standaardpakketten aanvinken, kunnen consumenten op de website ook hun eigen bestelling samenstellen. Van bloemkool tot winterpeen en van meloen tot kiwi; nagenoeg alle gangbare versproducten zijn verkrijgbaar.
„Natuurlijk spelen we in op het seizoen”, vervolgt Le Large. „Het heeft weinig zin om nu aardbeien te bestellen, dat is een zomerproduct. Wel hadden we speciaal met Kerst exotische producten in voorraad. En bijzonder zijn onze minibananen, speciaal voor schoolkinderen. Uit onderzoek blijkt dat vooral de jeugd bananen eet. Tevens verkopen we vruchtensappen.”
In oktober startte Le Large zijn digitale groentewinkel. Inmiddels heeft hij zo’n zeventig trouwe afnemers. Elke week komen er een paar bij. Een gat in de markt dus. „Het idee is geboren door de economische recessie”, vervolgt de ondernemer. „Omdat consumenten steeds meer op de kleintjes letten, spelen we daar op in. Zo drukken we onze kosten doordat we geen overbodige distributiepunten hebben. Ons logistieke traject is korter dan dat van supermarkten en groentehandelaren. Bovendien zijn onze producten verser”, beweert hij.
Dat shoppen ”fun” is, is volgens Le Large al lang uit de tijd. Volgens hem willen consumenten hun vrije tijd nuttig besteden. Een bezoek aan een supermarkt zou daar niet meer in passen. „Het voordeel van ons concept is dat 24 uur per dag, zeven dagen per week, besteld kan worden. Tevens zijn groenten ook de zwaarste boodschappen.”
Wie digitaal zijn verswaar wil betrekken, moet wel over een internetaansluiting beschikken. Vandaar dat Freshweb.nl zich vooral op alleenstaanden, samenwonenden en jonge gezinnen richt. „Doordat veel buurtsupers verdwijnen, vormen ouderen een belangrijk potentieel. Helaas hebben de meesten (nog) geen internet.”
Le Large overweegt om zijn bedrijfsvoering uit te breiden met bloemen en planten. Met een groothandel in Barendrecht sloot hij recent een overeenkomst voor de levering van kant-en-klare boeketten. „Ik denk dat bloemen en planten wat betreft consumentengebruik in het verlengde liggen van groente en fruit, hoewel ik daar geen economische verklaring voor heb. Maar ik verwacht er wel geld aan te verdienen.”
Voorlopig bezorgt de digitale groentehandelaar zijn producten in Ridderkerk, Barendrecht, Heerjansdam en Albrandswaard. Le Large hoopt zijn formule binnenkort uit te breiden over heel Nederland.
„We zoeken distributiepunten waar we een franchiseformule kunnen uitzetten. We denken dan vooral aan personen uit de groente- en fruitbranche. Verschillende geïnteresseerden hebben zich al gemeld.”