Ross: Paniek in thuiszorg voorkomen
Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid wil een nieuwe paniekgolf over de eigen bijdragen in de thuiszorg voorkomen. Ze heeft daarom een aantal maatregelen genomen, maar nieuwe opzeggingen worden niet uitgesloten.
Nadat de Tweede Kamer eind vorig jaar akkoord ging met de verhoging van de eigen bijdragen, is er het een en ander misgegaan. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK), een bv die de eigen bijdragen int, had een onduidelijke brief geschreven aan alle gebruikers van de thuiszorg over de maximale eigen bijdrage. Enkele duizenden cliënten zijn daar zo van geschrokken dat ze de zorg hebben opgezegd.
De Tweede Kamer was zeer verontwaardigd over de gang van zaken. Ook staatssecretaris Ross vond dat het zo niet moest en beloofde een nieuwe aanpak. Die is maandag van start gegaan. In de komende dagen krijgen de ongeveer 350.000 gebruikers van thuiszorg een brief waarin hun persoonlijke maximale eigen bijdrage staat en een tweede brief met daarin de rekening over de maand januari.
Als de cliënten vragen hebben, kunnen ze bellen met het CAK, de Belastingdienst en Postbus 51. In totaal zijn er meer dan 150 mensen beschikbaar om vragen te beantwoorden. Medewerkers van het CAK hebben een rekenprogramma beschikbaar op grond waarvan ze cliënten kunnen zeggen of het zinvol is de rekening van de eigen bijdrage in te dienen bij de bijzondere bijstand. Ook kunnen ze een indicatie geven van het bedrag dat de gebruikers via de belasting terug kunnen krijgen.
Ondanks alle zorgvuldigheid, sluit het ministerie niet uit dat er een nieuwe opzeggingsgolf komt. „We zitten er bovenop. Het moet duidelijk kunnen zijn. We hebben ons best gedaan om het uit te leggen”, zo zei de directeur-generaal zorg van het departement, Van Gastel, maandag tijdens een toelichting voor de pers. Maar omdat er veel ouderen bij betrokken zijn, sluit hij niet uit dat er opnieuw opzeggingen zullen binnenkomen.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) gaat een klachtenlijn openen. De organisatie stelt daarvoor vanaf volgende week maandag met Stichting De Ombudsman een speciale telefoonlijn en een website beschikbaar.