Air France-KLM bezuinigt harder op kantoorkosten
PARIJS (ANP). Air France-KLM ziet ruimte om de komende jaren meer te besparen op kantoorkosten dan de luchtvaartgroep tot dusver van plan was. Het gaat om een bedrag van 150 miljoen euro, ofwel 10 procent van de totale overheadkosten, bovenop de eerder aangekondigde bezuinigingen van in totaal 1,8 miljard euro.
In het lopende besparingsprogramma voor de jaren tot 2020 was al voor 150 miljoen euro aan besparingen op overheadkosten ingetekend. „Wij denken dat de komende twee à drie jaar te kunnen verdubbelen, bijvoorbeeld door processen te versimpelen en te zorgen dat mensen geen dubbel werk meer doen”, zei financieel directeur Pierre-Francois Riolacci vrijdag tegen het ANP.
Air France-KLM meldde vrijdag dat de resultaten in het tweede kwartaal verder zijn verslechterd. Het bedrijf zag weliswaar de omzet met 3 procent oplopen tot 6,64 miljard euro, maar die toename was te danken aan het gunstige effect van de dure dollar. Die stuwde de opbrengsten op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Zonder die rugwind zou de omzet met 4,5 procent zijn gedaald.
De sterke dollar dreef echter ook de kosten op en had uiteindelijk per saldo een drukkend effect op de winst. De operationele winst zakte met ruim een vijfde naar 185 miljoen euro. Onder de streep kwam Air France-KLM 79 miljoen euro te kort, tegen een verlies van 11 miljoen euro een jaar eerder.
De ticketprijzen staan al geruime tijd onder druk door zware concurrentie. De druk die dat legt op de omzet is in het tweede kwartaal alleen maar toegenomen. In belangrijke markten als Japan en Brazilië kampt het bedrijf bovendien met een afnemende vraag. Daarnaast laten klanten in de oliebranche het afweten als gevolg van de lagere olieprijzen.
Plannen om de kosten verder omlaag te brengen liggen klaar, maar zijn nog afhankelijk van instemming van de vakbonden. KLM bereikte onlangs overeenstemming over nieuwe cao’s waarin van al het personeel offers worden gevraagd. Bij Air France lopen die gesprekken nog. Uiterlijk in september moet er een akkoord liggen, anders is fors saneren het enige alternatief, waarschuwde topman Alexandre de Juniac.
Verder worden zoals eerder aangekondigd verlieslatende routes geschrapt en investeringen in onder meer nieuwe vliegtuigen uitgesteld.