Boze Essent-klanten krijgen hulp
De Consumentenbond gaat bemiddelen tussen Essent en klanten die vinden dat zij een te hoge of onjuiste energierekening hebben gekregen.
Volgens een woordvoerster van de consumentenorganisatie kwamen er het afgelopen jaar honderden klachten van haar leden binnen over het energiebedrijf.
Essent gaf maandagmorgen toe „dat het steken heeft laten vallen” bij een aantal klanten. Een woordvoerder wijt de problemen aan de omschakeling naar een nieuwe klantenadministratie vorig jaar zomer. Over een te hoge jaarrekening zegt hij dat dat komt doordat in de laatst berekende periode een extra wintermaand zit. Dat kwam weer doordat in sommige gebieden de meteropnemer zelf de stand heeft opgenomen. Dat gebeurt eens in de drie maanden.
Juist dan verstoken mensen veel gas. Volgens de woordvoerder van Essent betalen mensen daardoor soms tientallen procenten meer. Hij toonde begrip voor de actie. „Mensen begrijpen de verhoging niet. Zeker speelt ook het sentiment van de liberalisering mee. Vroeger stelden mensen een vraag over de rekening, tegenwoordig dienen zij een klacht in.”
Volgens hem betekent dat niet dat er in incidentele gevallen een te hoge rekening is geleverd. „Wij hebben ook in de media gelezen van verhogingen van 50 procent in een jaar.”
De bemiddelingsactie van de Consumentenbond geldt alleen voor leden. Die betalen per bemiddeling 11 euro. Is de klacht gegrond, dan betaalt Essent dat bedrag terug.