Schiphol wil bloemen op de trein zetten
Luchthaven Schiphol, KLM Cargo en Bloemenveiling Aalsmeer onderzoeken mogelijkheden om bederfelijke goederen per trein te transporteren. De goederen, zoals bloemen, worden nu vanaf Schiphol met vrachtwagens naar Europese bestemmingen gebracht.
In eerste instantie vindt het vervoer volgens de luchthaven plaats met gewone treinen, een combinatie van een personentrein met een goederendeel erachter. Op den duur kan de luchtvracht met gecombineerde hogesnelheidstreinen vervoerd worden. Volgens een woordvoerster maken de partijen zich geen zorgen over de punctualiteit op het spoornet. „Het komt niet op een kwartiertje of halfuurtje”, zegt zij.
De bedoeling van het Combined Air/Rail Cargo Transport-project CO-ACT is meer goederen over het spoor in plaats van over de weg te laten gaan. „Dat heeft milieuvoordelen en je omzeilt de verstoppingen op het wegennet.” Behalve KLM Cargo en Bloemenveiling Aalsmeer nemen ook de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa en de spoorwegen in Nederland, Oostenrijk en Frankrijk deel aan het project.
De Europese Unie verstrekt 1,8 miljoen euro subsidie, de helft van het totale project. De 25 deelnemende partijen brengen eenzelfde bedrag bijeen. Om te kijken wat er eventueel aan de infrastructuur moet veranderen, rijden de komende twee jaar tien vrachttreinen bij wijze van proef tussen Schiphol en Frankfurt.
De deelnemers constateren dat de bereikbaarheid via de weg snel verslechterd door congestie en door maatregelen van de Europese overheden om het wegvervoer te beperken. Tijdens het onderzoek wordt gekeken naar mogelijkheden om gebruik te maken van hetzelfde containervervoer in een vliegtuig als in de trein.
Eind vorig jaar viel het doek voor de zogenoemde OverNight Express, een gecombineerde passagiers- en goederentrein die tussen Amsterdam en Milaan reed. Vooral het goederendeel leverde niet op wat men ervan verwacht had. De OverNight Express was een project van NS Internationaal en Railion, de voormalige goederenpoot van de NS.