„Eindelijk krijgt knelpunt A1/A30 aandacht”
BARNEVELD. Zelfs een hoogwerker werd erbij gehaald om Tweede Kamerleden beter zicht te bieden op de aansluiting van de A30 op de A1 bij Barneveld. Stevig lobbywerk heeft effect gehad: vorige week werd bekend dat minister Schultz van Haegen onderzoek laat doen naar de knelpunten op en rond het verkeersknooppunt.
Wethouder Van Daalen (Verkeer) van Barneveld is verheugd over het besluit van de bewindsvrouw. „Voor het eerst zegt de minister dat er serieus naar het knooppunt gekeken moet worden. Tot nu toe heeft ze dat altijd afgehouden. Er is nu ook een meerderheid in de Tweede Kamer die oog voor de problemen heeft.”
Er moet snel wat gebeuren, vinden de regio’s FoodValley (Ede-Barneveld) en Amersfoort, de gemeente Barneveld, de Barneveldse ondernemers, ondernemersorganisatie VNO-NCW Midden, Transport en Logistiek Nederland, verladersorganisatie EVO en de regionale bedrijvenkringen. Gezamenlijk dringen ze aan op structurele maatregelen „zodat de aansluiting A1/A30 geen verkeersinfarct gaat veroorzaken.”
Verkeerslichten
Kern van het probleem is dat de aansluiting van de A30 (Barneveld-Ede) op de A1 (Amersfoort-Apeldoorn) nooit als knooppunt van snelwegen is ontworpen. De A30 begon ruim veertig jaar geleden als een bescheiden provinciale weg tussen de A1 en Lunteren. Nu is hij als rijksweg een 18 kilometer lange schakel tussen de twee belangrijkste oost-westverbindingen van Nederland, de A1 en de A12 (Utrecht-Arnhem).
Verkeerslichten werken remmend, van vlotte doorstroming is geen sprake. Het knooppunt A1/A30 draagt bij aan de files op de A1 richting Amersfoort, aldus cijfers van Rijkswaterstaat. Het wordt er volgens de lobbyende partijen niet beter op als in de nabije toekomst het knooppunt Hoevelaken wordt aangepakt. „Wegwerkzaamheden leiden tot extra verkeersdruk en omleidingsverkeer over het knooppunt A1/A30. De A1 blijft van Barneveld tot Apeldoorn tweemaal twee rijstroken breed, terwijl deze rijksweg tussen Hoevelaken en Barneveld wél wordt verbreed naar tweemaal vier. Hierdoor ontstaat er onmiskenbaar een flessenhals.”
Miljoenenstrop
De files betekenen volgens EVO en TLN economisch een miljoenenstrop.
Leander Hepp, beleidsmedewerker van TLN: „Voor 2013 berekende TNO al een directe economische schade voor het goederenvervoer van circa 1,3 miljoen euro. Voor 2014 ligt dat bedrag al beduidend hoger. De daadwerkelijke schade is aanzienlijk meer. Denk aan de vertraging van productieprocessen doordat goederen niet op tijd aankomen en aan beslissingen van derden die niet meer vertrouwen op tijdige aanlevering via het knooppunt.”
De lobbygroep wil een totaaloplossing zoals bij knooppunt Maanderbroek bij Ede, waar de A12 en de A30 als vanzelfsprekend in elkaar overlopen.
Een gefaseerde aanpak is daarbij denkbaar. Eerst zouden de verkeersregelinstallaties kunnen worden vervangen door nieuwe vloeiende aansluitingen vanuit Amersfoort richting Ede en vanuit Barneveld richting Apeldoorn. In een later stadium kan dan een fly-over, een ongelijkvloerse verbindingsweg, over de A1 worden aangelegd voor het verkeer vanuit Apeldoorn richting Ede.
De oprit vanaf de A30 richting Amersfoort is enkele maanden geleden al verbeterd door verlenging van de invoegstrook.
Overzichtelijk bedrag
Wethouder Van Daalen neemt aan dat het nieuwe onderzoek het gelijk van de lobbygroep bevestigt. „De minister heeft steeds gezegd dat het knooppunt A1/A30 in de nationale analyse van mobiliteit en capaciteit niet als knelpunt naar voren komt. Een apart verhaal, dat waarschijnlijk als achtergrond heeft dat verkeersvertragingen wel tussen knooppunten worden gemeten, maar niet op gedeelten van een tracé. De werkelijkheid is in elk geval anders dan de statistieken. Vrijwel elke ochtend hoor ik in de auto de melding van een file tussen Stroe en Hoevelaken.”
Er zou volgens de minister ook geen budget zijn voor de gewenste aanpak. Van Daalen: „Ik snap dat het financieel best krap is, maar er komt ook geld vrij doordat projecten niet doorgaan of op de lange baan worden geschoven, zoals de Ruit bij Eindhoven. Voor 10 miljoen euro kan al de helft van het knooppunt worden aangepakt. Voor Barneveld en de regio een enorme som geld, op de begroting van het ministerie een overzichtelijk bedrag.”
Ook TLN heeft goede hoop dat onderzoek de ogen van de minister definitief opent. „Een verkeersinfarct bij Barneveld willen we niet. De A1 is een belangrijke verkeerscorridor tussen Engeland en de Baltische staten. De A30 is vooral van belang voor Midden-Nederland, maar onderschat de verkeersstromen via deze route tussen de Randstad en knooppunt Grijsoord bij Arnhem niet.”
Beleidsadviseur Schasfoort van verladersorganisatie EVO verwacht dat onderzoek de noodzaak van een snelle aanpak onderbouwt. „Dat is dan een eerste aanzet om te bereiken dat het knelpunt een echt knooppunt wordt.”