„Tarief prijsvechters luchtvaart omhoog”
De prijsvechters in de luchtvaart worden minder goedkoop in vergelijking met de traditionele vliegtuigmaatschappijen.
„Na maanden van intensieve prijzenoorlogen tussen de goedkope en de traditionele luchtvaartmaatschappijen, lijkt de impact van de low-cost-carriers op de vluchtprijzen nu over het hoogtepunt heen”, concludeerde American Express Corporate Travel donderdag op basis van eigen onderzoek.
Het zakenreisbureau van de Amerikaanse creditcardmaatschappij heeft de prijzen op 2024 vluchtroutes vanuit zeventien Europese landen geanalyseerd. Volgens het bedrijf stabiliseren de prijzen van de traditionele luchtvaartmaatschappijen zich, terwijl de prijsvechters „de gelegenheid te baat nemen om hun prijzen te verhogen tot een economisch meer verantwoord niveau.”
B. Harrop van het zakenreisbureau: „Veel low-cost-carriers hebben in het derde kwartaal van 2003 hun prijzen verhoogd, deels als gevolg van seizoensinvloeden. Als de EU het besluit doorvoert om betaling te garanderen aan passagiers, die blijven staan als gevolg van overgeboekte vluchten, zullen de prijzen van deze maatschappijen de komende maanden waarschijnlijk nog verder stijgen.”
De Ierse prijsvechter Ryanair, die zich door een besluit van de Europese Commissie zag gedwongen de prijzen van tickets vanaf Charleroi te verhogen, stopt nog liever de vluchten vanaf die luchthaven. Vanaf eind april vliegt ze niet meer daarvandaan naar Londen. Omdat 4 miljoen euro aan subsidies moet worden terugbetaald, worden de vliegtickets te duur in vergelijking met andere luchthavens, aldus de prijsvechter donderdag.
Ryanair vliegt nu nog tegen de acht keer per dag van Charleroi naar Londen. Dit komt overeen met 10 procent van het totale aantal vluchten dat de maatschappij vanaf de regionale luchthaven uitvoert. Jaarlijks maken 360.000 passagiers van de lijndienst gebruik.
Ryanair-topman Michael O’Leary waarschuwt dat nog meer vluchten zullen worden geschrapt als zijn onderneming met hogere kosten te maken krijgt. Binnenkort overlegt hij met de luchthaven en de Waalse autoriteiten over de toekomst.