Chaos rond Calais voorbij, Kanaaltunnel weer open
CALAIS. De chaos die actievoerende havenarbeiders dinsdag bij de Franse havenstad Calais veroorzaakten, is voorbij. Dinsdagavond kwam het treinverkeer door de Kanaaltunnel weer op gang. Ook de veerboten naar het Britse Dover varen weer.
Boze werknemers van veermaatschappij MyFerryLink blokkeerden dinsdag de haven van Calais, de snelweg A16 en de Kanaaltunnel. Ze stichtten brandjes en liepen op het spoor. Het bootpersoneel voerde actie omdat Eurotunnel, de exploitant van de tunnel tussen Engeland en Frankrijk, twee veerboten van MyFerryLink wil verkopen aan het Deense bedrijf DFDS. De werknemers vrezen onder meer het verlies van hun baan.
Door de acties reden er lange tijd geen treinen en voeren er geen ferry’s naar Dover. Zowel in Calais als Dover ontstond een verkeerschaos. Duizenden treinreizigers strandden en er ontstonden lange colonnes wachtende vrachtwagens. Dinsdagmiddag stond voor de haven van Calais een file van 30 kilometer, meldde Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dinsdagavond werd de dienstregeling van de treinen voorzichtig weer opgestart, maar waren er volgens TLN nog wel urenlange wachttijden. De brancheorganisatie verwacht dat de vertragingen pas in de loop van vandaag zijn opgelost.
Op de website van Eurostar stond vanmorgen aangegeven dat de treinen tussen Brussel-Zuid en Londen op tijd rijden. Eurostar raadt de reizigers die getroffen werden door de staking aan om hun tickets online in te ruilen of terug te laten betalen.
Migranten
De vele migranten die bij Calais bivakkeren in de hoop illegaal naar Engeland te komen, maakten van de gelegenheid gebruik om te proberen aan boord te klimmen van stilstaande vrachtwagens. De Franse politie patrouilleeerde om dit te voorkomen maar toch ontstonden gevaarlijke toestanden voor de vrachtwagenchauffeurs.
Volgens TLN gebruiken de migranten „veel geweld richting mens en materiaal” bij hun pogingen om laadruimtes binnen te dringen. De organisatie adviseerde chauffeurs dinsdag om Calais te mijden en overtochten te boeken via andere havens zoals Duinkerken. Daar waren dinsdagavond extra afvaarten.
Volgens TLN worden de problemen met verstekelingen steeds groter, niet alleen in Calais maar bijvoorbeeld ook in Hoek van Holland. „Chauffeurs zijn bang om op Calais te rijden, sommige transporteurs zien zich genoodzaakt opdrachten te weigeren. De bedrijven die wel rijden lijden verliezen door vertragingen en schades aan lading en voertuigen”, verklaart de brancheorganisatie, die tevens meldt de problematiek „herhaaldelijk” aan te kaarten bij Nederlandse en Europese politici en bewindspersonen.