AC Nielsen telt 43 echte wereldmerken
Coca-Cola, Marlboro, Kellogg’s en Pedigree kunnen zich met recht wereldmerken noemen. Ook merken zoals Heineken, Allways en L’Oreal voldoen aan deze omschrijving. Dat heeft onderzoeksbureau AC Nielsen geconcludeerd.
Slechts 43 merken mogen zich een wereldmerk noemen, omdat ze een jaarlijkse omzet halen van meer dan een miljard dollar (bijna 2,5 miljard gulden).
Opvallend is dat slechts acht van deze merken hun thuisbasis in Europa hebben. Deze acht zijn pure producenten zoals Danone, Nestlé en Heineken.
Het onderzoeksbureau heeft 200 merken onderzocht waarvan de helft een zogenoemde, „global presence” hebben. „Maar zij haalden de 1 miljard dollar omzet niet”, aldus AC Nielsen.
Vijftien merken halen de 1 miljard dollar omzet gemakkelijk uit de eigen regio. Zo halen Coca-Cola en Marlboro 5 miljard dollar aan omzet uit de thuismarkt.
Vooral de drankmerken scoren goed op de lijst. Dertien van die merken haalden de lijst. Onbetwist leider is uiteraard Coca-Cola, maar ook Budweiser en Sprite spreken een woordje mee. Ondanks de verwoede pogingen van de antirokerslobby prijken de namen van vier sigarettenfabrikanten op de lijst.