Economie

ABN stuurt opnieuw medewerker Dubai naar huis

AMSTERDAM (ANP). ABN AMRO heeft opnieuw een medewerker ontslagen van zijn kantoor in Dubai omdat die zich niet aan de interne regels van de bank heeft gehouden. Dat meldde ABN AMRO maandag.

22 June 2015 17:24Gewijzigd op 15 November 2020 19:53
Beeld ANP
Beeld ANP

In januari stuurde de bank al zes medewerkers van de Arabische vestiging de laan uit vanwege gesjoemel. Daarop begon ABN AMRO een uitgebreid onderzoek. Daarbij is dit nieuwe geval aan het licht gekomen. Het onderzoek loopt nog.

De betreffende medewerker heeft begin vorig jaar van een klant privé een geldbedrag aangenomen, buiten de bank om. Hij maakte dit geld vervolgens over naar een derde partij. „De medewerker heeft daarmee in strijd gehandeld met de toepasselijke regels en gedragslijnen”, aldus ABN AMRO.

Het ging om minder dan 100.000 dollar. De transactie werd uitgevoerd via rekeningen bij andere banken waardoor deze in eerste instantie niet werd opgemerkt. De bank benadrukt dat er geen geld is verduisterd. Ook heeft ABN AMRO geen klachten of claims van klanten ontvangen. „De bank heeft tot op heden zelf evenmin verlies of schade geleden.”

De afdeling in Dubai houdt zich bezig met private banking, vermogensbeheer voor rijke particulieren. Afgelopen maanden heeft ABN AMRO zijn klantenportefeuille in Dubai opnieuw doorgelicht. Op basis hiervan is van meerdere klanten de rekening opgezegd. Vanwege de affaire in Dubai heeft ABN AMRO tevens maatregelen getroffen in de eigen bedrijfsstructuur. Zo moeten lokale kantoren voortaan beter rapporteren aan het hoofdkantoor.

De staatsbank bereidt zich voor op zijn beursgang eind dit jaar. ABN AMRO verwacht in het vierde kwartaal klaar te zijn met het onderzoek in de Golfstaat. Ook De Nederlandsche Bank en de lokale toezichthouder DFSA onderzoeken de zaak nog.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft de Tweede Kamer over de voortgang van het onderzoek van de staatsbank geïnformeerd. Hij stelt de zaak te betreuren, maar voegde daaraan toe dat ABN AMRO wel adequaat heeft gereageerd. De bank nam direct maatregelen toen de zaak door klokkenluiders werd gemeld, aldus Dijsselbloem.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer