Agrimarkt dingt naar gunst Vlamingen
WEMELDINGE. Agrimarkt richt de blik op België. In een nieuwe vestiging in Terneuzen zullen straks ook volop Belgische producten te koop zijn en de regionale supermarktketen bereidt de opening van filialen in België voor.
Agrimarkt maakt de sprong naar België in navolging van grote broer Albert Heijn. Die heeft al dertig winkels in het buurland en wil dat aantal nog uitbreiden.
Agrimarkt is een dochteronderneming van de agrarische coöperatie CZAV en heeft vijf grote supermarkten in Zuidwest-Nederland. In de zesde vestiging in Terneuzen, die volgens plan in het voorjaar van 2017 opengaat, wil het concern een ruim aanbod Belgische waren in het assortiment opnemen. Daarmee hoopt Agrimarkt behalve de Zeeuws-Vlamingen ook klanten uit het aangrenzende Vlaanderen te trekken, verklaart commercieel directeur Wilfred van Elzakker.
Strategisch
Van Elzakker noemt Terneuzen vanwege de nabijheid van Vlaanderen een strategisch belangrijke plek. In 2018 hoopt Agrimarkt dan voorbereidingen te kunnen treffen om zijn vleugels naar België uit te slaan.
Van Elzakker: „Ik woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen. Veel Belgen komen in deze streek boodschappen doen. Als ze dan toch in je winkel zijn, is het goed om in te kunnen spelen op hun wensen, die toch anders zijn dan die van de Nederlandse klanten. In Terneuzen willen we Belgische sauzen en soepen, drogeworst- en hamproducten, charcuterie (fijne Belgische vleeswaren, JDvS) en rauwmelkse kazen verkopen, maar ook Belgische bieren en ambachtelijk gemaakte jam. Daar doe je zowel de Zeeuw als de Vlaming een plezier mee. We zijn volop op zoek naar vooral kleine boeren, tuinders en producenten in België die dit soort producten straks kunnen leveren.”
De volgende stap zou het openen van één of meer Belgische Agrimarktvestigingen kunnen zijn, aldus de directeur.
Zijn supermarktketen neemt verse producten zo veel mogelijk af van landbouwers in de eigen regio die bij boerencoöperatie CZAV zijn aangesloten. De coöperatie is echter ook „behoorlijk actief in België”, zegt Van Elzakker, en werkt daar nauw samen met zusterorganisaties; CZAV is bijvoorbeeld partner in landbouwonderneming en handelsbedrijf Luc Pauwels in Assenede en onderhoudt nauwe contacten met een landbouwcoöperatie in Wallonië. „Als er via die organisaties toch al contacten zijn met Belgische boeren, waarom zou je dan Belgische consumenten niet óók hiervan laten profiteren?”
Businessplan
Van Elzakker benadrukt dat het plan om de Belgische markt op te gaan nog niet concreet is. CZAV heeft zich er nog niet over uitgesproken. „Dat kan pas nadat er een businessplan is voorgelegd. Zo’n plan is wel noodzakelijk, want als je de sprong naar België maakt, is dat een strategische beslissing, een stap die je zet voor meerdere jaren.”
Agrimarkt heeft vestigingen in Vlissingen, Goes, Middelharnis, Oud-Beijerland en Roosendaal. Volgens Van Elzakker wordt het nieuwe filiaal in Terneuzen een voorbeeld voor de bestaande Agrimarktvestigingen. Er zal veel aandacht zijn voor vers en de supermarktketen wil er nieuwe elementen lanceren die bij gebleken succes ook in de andere winkels worden geïntroduceerd. „Streekproducten worden zeer gewaardeerd. We willen de presentatie daarvan in de winkel op een hoger plan brengen door de producenten demonstraties te laten geven. Zo breng je maker en koper met elkaar in contact.”