Politiek

Fyra-bouwer klaagt over opdrachtgever

DEN HAAG (ANP). De opdrachtgever voor de bouw van de omstreden flitstrein Fyra ontbrak het aan deskundigheid en ervaring om samen met fabrikant AnsaldoBreda een geheel nieuwe trein te bouwen. NS-dochter NSFSC, die de snelle treinen bestelde, was „absoluut incompetent en niet coöperatief”.

11 June 2015 10:52Gewijzigd op 15 November 2020 19:34

Dat zei Maurizio Manfellotto, sinds 2011 topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Die onderzoekt waarom de flitstrein Fyra veel te laat ging rijden en al snel weer verdween van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid omdat er van alles aan mankeerde.

Volgens Manfellotto hoefde de Fyra geen probleem te zijn. „De trein was perfect in orde.” Er zouden alleen nog technische zaken zijn die nog beter moesten worden afgestemd. Hij zegt dat er grote druk op de productie stond en dat er veel te weinig tijd was om de trein te testen. „Het is nog knap dat wij die trein zo snel hebben kunnen leveren.” Dat de Fyra al een paar weken na de start op de HSL-Zuid alweer van het spoor moest, schrijft de AnsaldoBreda-topman toe aan slecht onderhoud.

De Fyra hield ermee op nadat er onder winterse omstandigheden een plaat van de onderkant van een trein viel. Dat was volgens Manfellotto te wijten aan onervarenheid van de machinist.

Manfellotto zei gewend te zijn om bij de bouw van de trein samen te werken met de klant, maar die was daartoe niet bereid, was zijn indruk. „Ik heb nooit een directeur van de NS ontmoet, ik was daar heel verbaasd over. Er moet iemand aanwezig zijn die heel constructief mee kan werken, maar daar ontbrak het geheel aan.” Opdrachtgever NSFSC had daarvoor ook niet de kennis in huis, voegde Manfellotto eraan toe. Hij noemde NSFSC niet zozeer een technisch bedrijf, maar meer een ‘management company’.

De Fyra was vijf jaar later klaar dan was afgesproken. Manfellotto wees vooral naar problemen met de ontwikkeling van het spoorveiligheidssysteem ERTMS. Meerdere betrokkenen stelden dat de trein nooit in ruim drie jaar kon worden gebouwd, maar volgens de AnsaldoBreda-topman was dat heel goed mogelijk. Volgens onderzoeken plande AnsaldoBreda niet goed, maar ook dat wees de topman van de hand.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer