Politiek

NS keek in 2010 naar opzeggen Fyra-contract

DEN HAAG (ANP). De directie van de Nederlandse Spoorwegen bekeek in het voorjaar van 2010 al of het contract met de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de Fyra-treinen kon worden opgezegd. Dat zei Merel van Vroonhoven maandag voor de parlementaire enquêtecommissie, die onderzoek doet naar het debacle rond de de flitstrein Fyra. Van Vroonhoven was in die tijd als lid van de NS-directie verantwoordelijk voor het Fyra-project.

8 June 2015 10:22Gewijzigd op 15 November 2020 19:29

Volgens Van Vroonhoven was het „heel moeilijk” geweest, maar het contract had uiteindelijk wel ontbonden kunnen worden. Een echt alternatief voor de Italiaanse Fyra-treinen was er evenwel niet, dus werd het contract toch niet ontbonden. De zogeheten Traxx-prio-treinen, die al reden tussen Amsterdam en Rotterdam hadden een alternatief kunnen zijn, maar het Belgische spoorbedrijf lagen hier dwars, zei Van Vroonhoven. De NS zat in feite vast aan AnsaldoBreda, bevestigde Van Vroonhoven aan de enquêtecommissie.

Volgens haar was eind 2009 al duidelijk dat de ‘business case’ voor de HSA, de dochteronderneming van NS die de hogesnelheidslijn zou gaan uitbaten, „niet te doen was”. Dat gold niet alleen het financiële aspect, maar ook de inschatting over wanneer de Italiaanse Fyra-treinen zouden kunnen gaan rijden. Die inschatting moest steeds in negatieve zin worden bijgesteld. Volgens Van Vroonhoven was er maar één partij verantwoordelijk voor de vertraging van de levering van de Fyra-treinen en dat was fabrikant AnsaldoBreda.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer