„Het is juist ook leuk om moeilijkheden te overwinnen”
Ouders kunnen het kiezen van een muziekinstrument het best aan het kind zelf overlaten, vindt muziekdocente Ellen Kruithof. Ze geeft algemene muzikale vorming (AMV) aan de Muziekschool Rijssen en fagotles in Enschede. In de AMV-lessen heeft ze vaak een groep van zo’n vijftien kinderen in de leeftijd van 7 tot 9 jaar om zich heen. Ze leert hun noten lezen en laat hen kennismaken met allerlei muziekinstrumenten. Een enkele keer maakt Kruithof mee dat AMV-kinderen liever niet op muziekles gaan. „Ze mogen ook op voetbal, natuurlijk. Maar ze missen dan een mooie muzikale basis.”
Hoe kunnen ouders hun kinderen stimuleren om te oefenen en door te gaan? Kruithof: „Ik vind het niet nodig dat ouders kinderen verplichten tot een halfuur oefenen per dag. Het kind moet zelf ontdekken: als ik oefen word ik echt beter. Tegelijk is het belangrijk om niet bij de eerste de beste keer dat kinderen willen stoppen toe te geven. Ik heb weleens het idee dat ouders niet zien dat moeilijkheden overwinnen ook leuk is.”
Orgeldocent Jos Vogel, werkzaam op de Zeeuwse muziekschool, vindt het net als Kruithof belangrijk dat leerlingen zelf een instrument kunnen kiezen. „Gelukkig is de tijd voorbij dat kinderen op orgelles gingen omdat er een orgel in de woonkamer stond. Ik had in het begin van mijn lespraktijk daardoor meer afhakers dan nu. Kinderen kiezen bewuster voor orgelles. Dat is positief.”
Lange tijd was het op de Zeeuwse muziekschool gewoon om twee jaar AMV te volgen voordat kinderen hun eigen instrument kozen. Vogel vindt niet dat kinderen die AMV hebben gehad een betere start maken met orgelles. „Het lijkt mij beter proeflessen te nemen op het instrument van je keuze.”
De Zeeuwse muziekleraar ziet een trend om kinderen steeds jonger op muziekles te laten gaan. „Ik krijg nu weleens leerlingen van 6 jaar. Dat kan, maar verwacht dan in het begin geen al te vlugge vorderingen. Het notenschrift is geheimtaal voor hen. Ook is de omvang en kracht van de handen nog niet zo groot.”
Vogel verwacht van zijn leerlingen dat ze elke dag een halfuur oefenen. Het liefst ziet hij dat gespreid over twee keer een kwartier of drie keer tien minuten. „Voor een halfuur achter elkaar spelen heb je een grote spanningsboog nodig. Die laatste tien minuten zijn dan niet zo waardevol. Daarom knip ik het liever op in twee of drie oefenmomenten.”
Tips voor muziekles
AMV-docente Ellen Kruithof
- Laat je kind samenspelen met anderen. Dat geeft plezier en je kind wordt er muzikaal wijzer van. Bij een toetsinstrument zou je ook quatre-mains kunnen oefenen.
Een kind dat naast muziekles ook nog op voetbal en bij de padvinders moet presteren, heeft geen tijd om te oefenen.
Een jaar AMV voorafgaand aan les op een muziekinstrument is niet alleen handig om noten te leren lezen. Het kind is een jaar ouder en heeft dus ook meer doorzettingsvermogen als het moeilijk wordt.
Orgeldocent Jos Vogel
Toon als ouders betrokkenheid. Als je zelf kunt spelen, help een kind dan eens vooruit als het na een halve week nog niet het juiste ritme te pakken heeft.
Creëer discipline. Reserveer vaste tijden van drie keer tien minuten per dag om te oefenen.