Politiek

AnsaldoBreda weer de gebeten hond

DEN HAAG (ANP). Onderhoud van de rammelende Fyra-treinen was dweilen met de kraan open. Fabrikant AnsaldoBreda had best een helpende hand van echte treinkenners kunnen gebruiken, dan hadden ze misschien geen „trein uit de hel” op de rails gezet, zoals de Belgische spoorman Marc Descheemaecker de Fyra omschreef.

5 June 2015 19:48Gewijzigd op 15 November 2020 19:27

De Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda kreeg er vrijdag bij de parlementaire enquêtecommissie Fyra weer behoorlijk van langs. De trein had moeten gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest er met ernstige mankementen al snel weer mee ophouden.

Cock Liefting van onderhoudsbedrijf NedTrain had het op een gegeven moment wel gehad met AnsaldoBreda. Zijn personeel werkte met man en macht om de gebrekkige treinen op de rails te houden, maar echte verbeteringen vanuit Italië bleven uit. „We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië.”

Arie van As, de baas van NedTrain, kon zich na twee bezoeken aan AnsaldoBreda niet voorstellen dat er ooit een goede en veilige trein uit de fabriek zou komen. Daarvoor was het productieproces te rommelig. Daarom adviseerde hij de NS om de Italianen met vakmensen te gaan bijstaan, maar dat advies werd van tafel geveegd.

Volgens Van As was het ook niet erg verstandig geweest om met de Italianen af te spreken dat ze de treinen kant en klaar af zouden leveren. Eerst had bekeken moeten worden of ze daar wel toe in staat waren. „AnsaldoBreda heeft dat niet in huis. Als je het aan hen overlaat, kun je problemen verwachten.”

Voor Descheemaecker, oud-topman van de Belgische spoorwegen NMBS, was dat zo klaar als een klontje. Hij was nooit voor aanschaf van de Fyra geweest en zag na het falen van de trein geen reden voor een tweede kans.

Ook bij het einde van de Fyra bleek nog eens dat Nederland en België het samen maar moeilijk konden vinden op de hogesnelheidslijn. Nederland voelde zich onder druk gezet toen de Belgen voortijdig besloten helemaal te stoppen met de trein, maar daar was volgens Descheemaecker geen sprake van. Hij erkende wel dat hij in de jarenlange twisten met de Nederlanders over de dienstregeling veel baat heeft gehad van de ingewikkelde organisatie van de NS. „Iedereen speelt met de kaarten die hij in het kaartspel toebedeeld krijgt.”

AnsadoBreda mag de komende week wat terugzeggen als topman Maurizio Manfellotto naar Den Haag komt voor een optreden voor de commissie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer