Oud-NMBS-topman kraakt Fyra-fabrikant
DEN HAAG (ANP). AnsaldoBreda had geen ervaring met hogesnelheidstreinen, was geen betrouwbare partner en had niet de slagkracht om een kleine bestelling tot een goed einde te brengen. Dat zei Marc Descheemaecker, oud-topman van de Belgische spoorwegen NMBS, vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra over de Italiaanse fabrikant van de omstreden trein.
De Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
De NMBS bestelde drie Fyra’s en besloot na de flop met de trein om er helemaal mee te stoppen. Een onderzoeksrapport dat de NMBS had laten opstellen over de Fyra stuurde Descheemaecker naar de Belgische justitie. Hij had er onregelmatigheden in aangetroffen over de aanbesteding van de trein. De minister van Justitie liet hem echter weten dat eventuele onregelmatigheden verjaard zouden zijn.
„Die treinen uit de hel moeten van het spoor”, zei Descheemaecker nadat een Fyra een afdekrooster had verloren. Hij was nooit voor aanschaf van de trein geweest, die uiteindelijk van slechte kwaliteit bleek te zijn. Technici van NMBS schatten in dat het twee jaar zou duren voor de gebreken aan de trein verholpen waren als fabrikant AnsaldoBreda alles op alles zou zetten. Maar Descheemaecker geloofde daar niet in toen de fabrikant met een verbeterplan kwam dat in zijn ogen onvoldoende was.
Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) maakte zich na het uitvallen van de Fyra kwaad op de Belgen, die versneld besloten om helemaal te stoppen met de trein. Maar Descheemaecker stelde vrijdag dat het besluit om met de trein te kappen in overleg was genomen. Volgens de oud-topman had de raad van commissarissen van de NS daar ook al mee ingestemd, maar wilde de vertegenwoordiger van het ministerie van Financiën in de raad nog wachten met het naar buiten brengen van deze beslissing.
Descheemaecker is ervan overtuigd dat met toekomstige uitbreiding van de huidige treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel de reiziger beter af zal zijn dan hij met de Fyra ooit was geweest.