„Hulp bij bouw Fyra afgewezen”
DEN HAAG (ANP). Arie van As, oud-directeur van onderhoudsbedrijf NedTrain, heeft geadviseerd om de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te gaan helpen bij de bouw van de Fyra, maar dat advies is binnen de NS van tafel geveegd. Van As had vastgesteld dat het met de productie van de Fyra alleen maar slechter ging.
Dat zei Van As vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De omstreden flitstrein Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Van As vond het heel belangrijk dat onderhoudspersoneel en machinisten hun kennis zouden gaan inbrengen bij de bouw van de Fyra. Maar de NS kon niet voorzien wat deze ingreep zou betekenen en zag ervan af, zei Van As. „De NS-directie zat tot zijn nek in de ellende.”
Van As schreef later in een boek dat er uit de fabriek van AnsaldoBreda nooit een veilige en goede trein had kunnen komen. Dat baseerde hij op twee bezoeken die hij bracht aan de fabriek in het Italiaanse Pistoia. Het productieproces maakte een ongeorganiseerde indruk en er lagen veel ongebruikte onderdelen, wat een belangrijke aanwijzing is dat de productie niet op rolletjes loopt.
Bij een tweede bezoek lag de fabriek er niet beter bij, stelde Van As vast. Van AnsaldoBreda kreeg hij te horen dat personeel dat was aangetrokken om de productie te verbeteren „uit frustratie” alweer vertrokken was. Het gevolg was dat het productieproces slechter was geworden. Overigens bleek Cock Liefting, die bij NedTrain de Fyra onder zijn hoede had, minder waarde te hechten aan het snelle onderzoek waaraan Van As de fabriek onderwierp. Hij ziet meer in een grondiger onderzoek.
In het contract stond dat AnsaldoBreda de treinen kant en klaar zou afleveren. Dit betekent dat de koper van de treinen niet meer betrokken is bij de bouw, zoals voorheen gebruikelijk was. Onverstandig, oordeelde Van As, want eerst zou zeker moeten zijn dat een bedrijf ook geschikt is om alles op eigen houtje te doen. „AnsaldoBreda heeft dat niet in huis. Als je het aan hen overlaat, kun je problemen verwachten.”